Waarom zou je na werktijd of op je vrije dag naar een pop-up-showroom van een auto gaan als die auto niet in Nederland te koop is? Omdat het de Tesla Cybertruck is, zo blijkt uit het animo voor Tesla's zogeheten Odyssey-tour door Nederland en andere Europese landen.
De Cybertruck is een extreme auto. Hij ziet eruit alsof hij uit de toekomst komt en is zo groot dat hij lachend een Nederlandse parkeerplaats in beslag neemt. Om nog maar te zwijgen over de bijzondere metalen afwerking van de auto, met hoeken die zo scherp zijn dat je je hand eraan openhaalt en kogelwerende deuren die - zo blijkt uit YouTube-video's - inderdaad tientallen afgevuurde kogels tegenhouden. De Cybertruck is een auto waar iedereen mening over heeft, nog los van de prijs vanaf tachtigduizend dollar. Volgend jaar moet een model van zestigduizend dollar uitkomen. Geen auto voor de massa dus.
Cybertruck doet ruim 100 locaties aan
Tesla verkoopt de Cybertruck sinds een paar maanden in thuisland de Verenigde Staten, waar ze niet raar opkijken van grote auto's. Maar zelfs daar trekt de opvallende Cybertruck heel wat bekijks. Of de auto in Europa gaat uitkomen, is volstrekt onduidelijk. Experts verwachten dat de huidige Cybertruck niet door de keuring van toezichthouders komt. De auto is te lang, te breed, te zwaar en dusdanig hoekig ontworpen dat een voetganger bij een aanrijding bij voorbaat 0-2 achterstaat. Tesla heeft zelf nog niets losgelaten over een eventuele Europese release.
Desalniettemin tourt de Cybertruck op dit moment door Europa. Tesla spreekt van een 'Odyssey', oftewel een lange overzeese reis. De auto reist sinds mei door Europa en doet totaal meer dan honderd locaties aan. In Nederland deed Tesla onder meer Eindhoven, Utrecht en - vorige week - Amsterdam aan. Op pop-up-evenementen konden geïnteresseerden die zich vooraf gratis per mail hadden aangemeld de auto dan eindelijk in het echt bekijken. Het evenement in Amsterdam werd - volgens Tesla vanwege het grote animo - verplaatst naar de tuin van het Moco Museum, pal aan het drukke Museumplein. Beloofde hapjes en drankjes waren nergens te zien, maar daar leek ter plekke niemand aan te denken. Daar stond immers de Cybertruck.
Omgeven door een lint en vriendelijk lachende medewerkers, dat wel. Plaatsnemen in de auto mocht niet, al wist techsite Bright schijnbaar toestemming te krijgen om een uitgebreide video in en bij de auto op te nemen. Die scoort goed op sociale media, waar je ook veel foto's en video's van andere bezoekers tegenkomt. Het Moco Museum profiteert slim mee van de extra (online) zichtbaarheid.
Tesla, dat onder leiding van ceo Elon Musk in 2020 zijn hele pr-afdeling opdoekte en sindsdien alleen nog rechtstreeks met klanten communiceert, geeft geen informatie over bezoekersaantallen van de pop-up-evenementen. Het bedrijf greep de Odyssey van de Cybertruck wel aan om bezoekers vooraf en ter plekke te verleiden een proefrit te boeken in een Model 3, Y, S of X, die wél op de Nederlandse weg rijden. Wie een proefrit boekte, kreeg een kortingscode om het Moco Museum te bezoeken. Een eenvoudige win-win.
Koninklijke bestuurder
Een auto op een oogwaarschijnlijk willekeurige plek in Europa tentoonstellen aan mensen die hem niet kunnen kopen: Tesla bewijst dat het werkt. Vorige maand haalde de automaker zelfs het internationale nieuws met de Odyssey van de Cybertruck. Prins Albert II van Monaco mocht achter het stuur van de auto kruipen en reed een rondje door 'zijn' stad. Een geweldige auto, luidde zijn eindoordeel. Kort erna kondigde Tesla de vierde terugroepactie van de Cybertruck in vijf maanden aan, opnieuw vanwege een kwaliteitsprobleem.