Volgens TamTam is er geen sprake van een overname, maar van een 'bundeling van krachten'. 'Net als bij de fusie met Expand Online, is de achterliggende gedachte dat het voor onze klanten vervelend is om met een legio aan verschillende bureaus te werken als het gaat om hun digitale presence’, stelt Dimi Albers, managing director TamTam.
‘De social bureaus sluiten zich bij ons netwerk aan. Daarbij gaan ze niet op in het grote geheel, maar behouden ze hun eigen identiteit. Wij willen juist dat ondernemende netwerk zijn waarbinnen bureau-eigenaren nog steeds de regie in eigen handen hebben. Hun autonomie weghalen is het ergste wat je kunt doen bij hardcore-ondernemers.’
Waardecreatie
Uiteindelijk bleek deze samenwerkingsvorm voor oprichters Martine Meijburg (Second Degree) en Marcel van der Heijden (a friend of mine) doorslaggevend om aansluiting te zoeken bij het TamTam-netwerk. Van der Heijden: ‘Natuurlijk klikte het, maar ook wij hebben genoeg overnames mis zien gaan. Een van mijn compagnons heeft ooit onderdeel uit gemaakt van de combinatie Satama/Oer, waar weinig van overbleef nadat ze werden overgenomen door Lost Boys. Binnen een half jaar was er niemand meer over van het originele personeel. Dan ben je niet bezig met waardecreatie, maar met waardevernietiging.’
Vorig jaar kwamen de bureaus van Van der Heijden en Meijburg op een kruispunt: ‘We moesten veel nieuwe business afhouden omdat we gewoonweg de capaciteit niet hadden. Voor Second Degree is het belangrijk dat we extra mensen aantrekken, zodat we onze groei kunnen versnellen.’
Klanten zullen van de grootste efficiëntieslag niets merken. Van der Heijden: ‘Aan de achterkant zullen processen als HR en financiën worden gestroomlijnd en is het makkelijk dat we allemaal hetzelfde businessmodel hanteren. Omdat we allemaal net een ander specialisme hebben binnen digital, bijten we elkaar niet en vullen we elkaar vooral aan.’
Geïntregreerde oplossing
Waar klanten wel veel van moeten gaan merken, is kennisdeling en de inzet van gezamenlijke projectteams. Albers: ‘Wij willen klanten een geïntegreerde oplossing aanbieden, waardoor je voorkomt dat dingen lost in translation raken en elk bureau voor zijn eigen stuk van de taart vecht. Uiteraard kunnen klanten nog steeds bij ons terecht voor één onderdeel, maar met deze fusie geven we ze ook de mogelijkheid om met de Nederlandse preferred partners van Google, LinkedIn, Facebook en Twitter aan tafel te zitten. Dat betekent dat we breed kunnen kijken naar welke media we zo effectief mogelijk kunnen inzetten in combinatie met het geïntegreerde creatieve idee. In plaats van bijvoorbeeld alles richting Facebook of LinkedIn te pushen.’
Met de fusie heeft het TamTam-netwerk 260 specialisten binnen mobile, online- en social marketing en online advertising. Van der Heijden: ‘Als klanten ons over een jaar ook echt als een geïntegreerd netwerk van de beste digitale specialisten gaan zien, is onze missie geslaagd. Stiekem willen we allemaal nummer één worden. Dat zit nu eenmaal in ons gezamenlijke dna. Die ambitie bindt ons.’