Premium

Sven Huberts (ISOBAR): 'Technologie en innovatie zijn een belangrijke katalysator voor verandering'

5 vragen aan de managing director van ISOBAR NL

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Al enige tijd is AEGIS Group onderdeel van het Japanse Dentsu. Wat merken jullie van deze Aziatische invloed?  

Huberts: &;Dentsu en Aegis Media hebben vorig jaar de krachten gebundeld en opereren nu onder de naam Dentsu Aegis Network. Door de krachtenbundeling is DAN niet alleen wereldwijd en in elke regio een sterker netwerk (de 3e communicatiegroep ter wereld), maar kunnen we voor onze klanten ook beter inspelen op wereldwijde trends van globalisering en convergentie. Dit doen we door te opereren vanuit één gezamenlijke visie. Innovating the way brands are built. De structuur en het leiderschap van Aegis Media zijn binnen DAN volledig intact en aangevuld met nieuw leiderschap vanuit Dentsu. Het is bijzonder hoe zo’n groot bedrijf als Dentsu toch een hele platte en toegankelijke organisatie en cultuur heeft weten te creëren. Het verhaal is erg inspirerend. Zo worden de waardes van het bedrijf al meer dan 100 jaar geleefd, met creativiteit en innovatie als kern van de cultuur. De filosofie ‘good innovation’ is niet alleen op papier een goed verhaal. Je ziet deze gedachte dagelijks terug in het werk wat ze maken. Als je kijkt naar hoe zij bezig zijn met communication design en de vernieuwende business modellen die vanuit dit vertrekpunt worden ontwikkeld, merk je nu al dat dit een positieve invloed uitoefent op alle bedrijven binnen de groep. Doordat de footprint van Aegis Media complementair is aan die van Dentsu en wij een gedeelde visie hebben zie je dat er eigenlijk niet zo veel is veranderd in de dagelijkse aansturing van onze bedrijven. Concreet staat in deze fase kennisdeling centraal en hoe we daarin gezamenlijk de beste waarde voor onze klanten en maatschappij kunnen creëren middels creativiteit, technologie en ondernemerschap.&;

 

In de Emerce top 100 beste e-business bedrijven van 2014 werd ISOBAR samen met mobtzu en Service2Media genoemd als beste mobile agency van Nederland, terwijl jullie niet eens een mobile bureau zijn. Heeft een dedicated mobile bureau nog wel toegevoegde waarde anno 2014?

Huberts: &;Er zal altijd een markt zijn voor specialistische mobiele bureaus. De ontwikkelingen op het gebied van mobiel gaan razendsnel en het vereist toewijding om deze bij te houden. Maar geïntegreerde bureaus met de juiste mobiele expertise en specialisten kunnen meer toegevoegde waarde leveren op klanten en projecten omdat de integratie van mobiel met andere kanalen essentieel is voor succes. Door die mobiele specialisten in huis te hebben en te koppelen aan geïntegreerd werkende strategen en creatieven, wordt het ook een stuk makkelijker om de belofte van integratie waar te maken. Daarin blijven we investeren. Zowel autonoom als via acquisities.&

 

Communicatiebureau-netwerk Aegis Media Nederland heeft precies een jaar geleden Social Embassy overgenomen. ISOBAR doet ook veel social media. Hoe verdelen jullie de social media activiteiten? 

Huberts:&;Wij kijken zeer tevreden terug op de overname. Isobar en Social Embassy doen het erg goed en hebben mooie groeicijfers. Isobar profiteert van de specialistische expertise van Social Embassy op social media. Omgekeerd leidt de samenwerking tot creatieve inspiratie bij Social Embassy. Beide bureaus werken autonoom met eigen teams op klanten vanuit hun eigen profiel. Isobar levertcross-mediale campagnes met een sociale component terwijl Social Embassy als specialist op always-on basis werkt en meer specialistische diensten aanbiedt zoals interne social media en business consulting.&;

 

Volgende maand is alweer de Cannes Lions. Hoe belangrijk is het om hier te zijn?

Huberts: &;Afreizen naar Zuid-Frankrijk doe je niet alleen voor de feestjes, het weer en het strand natuurlijk. Met al het onderzoek dat er is gedaan kunnen we onderhand wel zeggen dat de juiste creativiteit een impact heeft op de effectiviteit (lees Peter Field & Les Binet). Het koesteren en het ontwikkelen van die ‘creativiteit’ - en daarmee dus de hele branche - is dus belangrijk. Het houdt niet alleen de bureaus scherp door het competitieve element, maar helpt klanten ook beter inzicht te krijgen in de nieuwste ontwikkelingen. Creativiteit gaat veel verder dan alleen maar de bekende commercials en dat zie je dan ook gelukkig terug in het programma, waarin ook aandacht wordt besteed aan zaken zoals UX, UI, Sound Design, installaties en ga zo maar door. Het internationale karakter geeft je verder de mogelijkheid jezelf te inspireren en bewust te maken van de culturele verschillen en de dingen die zich afspelen in de andere landen en regio’s (belangrijk voor bureaus die ook internationaal werken). Het is fijn om daar met collega’s, klanten en partners een goede discussie over te hebben en zo op informele wijze je netwerk te verbreden.&

 

Veel bureaus zijn momenteel aan het experimenteren met wearable devices zoals Google Glass ensmartwatches. Zie jij al concretere mogelijkheden om dit voor ISOBAR klanten, zoals Grolsch of de Bijenkorf toe te passen? 

Huberts: &;Absoluut, ondanks dat het nog jonge technologieën met een lage penetratie zijn. Internationaal zijn er al verschillende projecten met wearables ontwikkeld door Isobar. Bijvoorbeeld miCoach Elite voor adidas, of de Fiat Live Store in Brazilië. Ook in Nederland zien we concrete mogelijkheden en dus blijven we hierover met onze klanten in gesprek. Technologie en innovatie is een belangrijke katalysator voor verandering en vernieuwing. In het Isobar netwerk zijn we hier dan ook actief mee bezig via NowLabs. Een intern platform wat toegewijd is aan innovatie. Hierin worden kanaal onafhankelijke ideeën en prototypes ontwikkeld die van waarde kunnen zijn voor onze klanten. Dit doen we door intensieve kennisdeling en samenwerking tussen de verschillende bureaus in het Isobar network en door samen te werken met partijen als MIT Media Labs.

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie