De helft van de jongeren waarvan één of meer ouders in het buitenland is geboren, moet meer dan zes brieven versturen om een stage te bemachtigen.
‘Dat is bijzonder veel’, stelt Adriana van Dooijeweert, voorzitter van het College voor de Rechten van de Mens. ‘Nog te vaak krijgen jongeren bij het vinden van een baan of stage te maken met discriminatie. Door melding te doen van deze discriminatie bij het college, kan deze ongelijke behandeling in veel gevallen worden aangepakt.’
Daarom voert het college campagne om deze ongelijke behandeling zichtbaar te maken met een directe oproep om melding te maken van discriminatie. Men wordt via verschillende campagne-uitingen geconfronteerd met situaties die herkenbaar zijn voor jongeren.
Ook het team van StukTV, het YouTube-kanaal met meer dan 800.000 abonnees, is het niet eens met deze ongelijke behandeling en zet zich in voor de campagne. Op sociale media en in hun laatste video roepen zij jongeren op om discriminatie te melden en de discussie te starten.
Meer informatie is te vinden op speciale campagnesite.
#163: Boodschappen Race [OPDRACHT]
Credits
Bureau: Mediaxplain*
Media: Mediaxplain*
Medium: Social, Online, Out of Home en PR
Verantwoordelijke bij College: Marieke Krikhaar
Account/Executive producer: Maaike van Putten & Laura Hoek
Strategie & Concept: Christiaan van Betuw
Mediastrategie: Christiaan van Betuw & Rick Wouters
Regie & Camera: Arjen Perez & Frits Marchand (Zelfspot)
Productie: Coen Rozendaal (Zelfspot)
Audiodescriptie en ondertitels: Stichting Accessibility
DTP: Martijn de Vrieze
StukTV: Giel de Winter, Thomas van der Vlugt, Stefan Jurriens
Productie StukTV: Jeroen Smolders