Sterk staaltje consumentenkracht

Stel je eens voor dat klanten van bijvoorbeeld Heineken, zelf een nieuwe smaak hebben ontwikkeld en deze op de markt willen gaan brengen. Of dat een aantal klanten van Philips zelf een nieuw model scheerapparaat in elkaar hebben gesleuteld en dat doodleuk in de winkels willen gaan verkopen. Of nog een stapje verder, dat klanten zelf een opvolger voor een oud model op de markt willen brengen, terwijl de fabrikant dat model al had afgeschreven.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Raar?, ja heel raar. Maar in de gamewereld gebeurt het gewoon. Producent/uitgever Vivendi Universal gaat een nieuw deel van een game op de markt brengen, die door de fans zelf is ontwikkeld (bron: ). Sinds 1998 was er geen nieuw deel meer uitgekomen van de bewuste titel, en de fans vonden dat het tijd werd dat er weer een wat gebeurde. Eerst vond Vivendi het helemaal niet goed , toen ze erachter kwamen dat de fans zelf een deel in elkaar aan het zetten waren, maar nu zijn de fans en de producent er toch uitgekomen.

Een sterk staaltje van User Generated Content (buzzwordbingo, vakje 3). En toch iets om over na te denken, want het lijkt wellicht de wereld op zijn kop, maar het zal zeker niet de laatste keer zijn dat klanten de productie over nemen. Klanten die oude merken zelf vitaliseren, dat is toch het mooiste wat er is voor marketeers?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie