Starbucks kocht de broodjesketen La Boulange Bakery (thuisbasis San Francisco) twee jaar geleden voor 100 miljoen dollar. Op 12 juni opent in Los Angeles de eerste nieuwe La Boulange-vestiging.
Geen gekke stap als je weet dat een concurrerende ketens als bijvoorbeeld Panera (pdf) (dat koffie, salades en broodjes verkoopt) 22 procent van zijn omzet uit de avondhap haalt.
Het woord ‘bakery’ is uit de naam gehaald, omdat in tegenstelling tot andere bakkerijketens, die zo rond 19.00 de deuren sluiten, La Boulange tot 22.00 open zal zijn (voor die avondhap dus).
Op het menu staan sandwiches, salades, omeletten, maar ook croissants, burgers, cocktails, bier en wijn.
De romantiek van een authentieke Franse bakker
De investeerder van La Boulange, Next World Group, zei over de overname: ‘We hebben er alle vertrouwen in dat Starbucks trouw aan het La Boulange-merk blijft terwijl het ervoor gaat zorgen dat ‘de romantiek van een authentieke Franse bakker’ voor consumenten in het hele land binnen handbereik komt.’
Sinds de overname is Starbucks in rustig tempo bezig met het uitrollen van het La Boulange-producten in de vestigingen. Ze zijn begonnen in Los Angeles en vanuit daar naar onder andere San Francisco, Chicago, Seattle en Portland. New York City was de eerste stad aan de oostkust. In juli dit jaar moet de producten in alle Amerikaanse Starbucks-vestigingen liggen.
Er was al wat gedoe over de La Boulange-producten, die niet bij iedereen in goede smaak vielen. Starbucks bracht zelfs een lemon-cake'je (dat vanwege de La Boulange-producten was gesneuveld) terug op de kaart na protest.
Starbucks Eevenings
La Boulange is niet de eerste stap in een nieuwe richting.
Starbucks experimenteert sinds 2010 al met drank, met het zogenaamd Starbucks Evenings-concept: Starbucks-cafés.
Het moet de omzet omhoog stuwen. Zoals ceo Howard Schultz zei: de gemiddelde Starbucks-klant besteedt vijf dollar per bezoek. Een glas bier of wijn verdubbelt dit bedrag. ‘We staan nog maar aan het begin van onze groei en ontwikkeling. Vergelijk ons met een 20 hoofdstukken tellend boek: we zijn nog niet verder dan het vierde of vijfde hoofdstuk.’
De keten wil de komende jaren dit café-concept (dat op dit moment al in Seattle, Portland, Los Angeles, Atlanta, Chicago bestaat) verder uitrollen.
Op dit moment wordt sinds de alcoholkoopstart in 2010 in 40 vestigingen alcohol verkocht. Dat moeten de komende jaren duizenden locaties worden.
Starbucks is al een tijdje bezig met de verkoop van meer non-koffieproducten. Het bedrijf kondigde dit jaar zijn langetermijnplan aan van het verdubbelen van de marktwaarde van het bedrijf tot 100 miljard (onder andere met mobiele applicaties).
PS De New Yorker publiceerde onlangs een geestig 'dialoog' over Starbucks Evenings.