In de VS is het al niet veel anders. Maar dat biedt natuurlijk ook kansen. Best Buy wil het daarom anders gaan aanpakken. Vooral moeders moeten meer electronica gaan kopen in hun ogen. Nu laat deze categorie zich nog imponeren door alle nieuwigheden in de winkel en door de verkopers die alleen spreken over megapixels en gigabytes. Deze categorie is door Best Buy omgedoopt in Soccer Moms . Soccer Moms zijn een begrip in de VS en staan voor de moeders die hun kroost rondrijden per auto naar voetbalwedstrijden en trainingen.
Operatie Soccer Moms is dan ook van start gegaan bij Best Buy, zullen we maar zeggen. Wat Best Buy in werkelijkheid doet, is het benoemen van verschillende kopersgroepen in haar winkels en de winkels daarop aanpassen. En Soccer Moms worden een belangrijke doelgroep en dat moet ook zichtbaar worden in de winkels, want Soccer Mom Jill (zo heet de ijkfiguur) is de CEO van het gezin.
Zo zullen sommige filialen "Soccer Mom kenmerken" krijgen, met een aardige mijnheer die de doos draagt naar de auto of meeloopt met een paraplu als het regent. Met speciale muziek in de winkel en de spullen op een andere manier neergezet. Zo komen er ook speciaal verkopers die de taal van de Soccer Moms spreken, met zelfs eigen kassa's.
En het helpt, binnen deze doelgroep is inmiddels een omzetstijging van 30% gerealiseerd.En de winkels die ook meer met andere specifieke groepen rekening houden (50 plus bijvoorbeeld)halen een omzetstijging van bijna 10% en dat in een markt waar de verschillen normaal klein zijn en er vooral op prijs wordt gestreden.
Zou Nederland al klaar zijn voor Soccer Mom? Of blijven we liever op prijs concurreren? Ik zou het wel weten.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!