door Merel Schut
Voor de derde keer is de Social Media Week georganiseerd in Rotterdam; een event dat over de hele wereld wordt gehouden voor marketeers en andere professionals die veel met social media te maken hebben.
Dat social media het medialandschap danig in de war hebben geschopt, was zo klaar als een klontje. Contentmakers hebben geen monopolie meer op creatie en distributie; iedereen heeft een smartphone en kan content publiceren op Facebook, Twitter, Instagram en Snapchat. Organisch bereik neemt af door veranderende algoritmes en bedrijven en merken moeten daar iets op verzinnen.
Hoe de sportwereld als contentmaker te werk kan gaan, vertelde Thomas van Schaik, commercieel directeur van NOC*NSF. Met een campagne die zich grotendeels op social media afspeelde, werden honderden Nederlandse sporters gemobiliseerd om zich namens 'Team NL' op persoonlijke wijze te profileren. Met een takeover van het twitteraccount @teamNLtweets kon sportminnend Nederland onze atleten van dichtbij volgen tijdens de Olympische Spelen in Rio.
Dichtbij en persoonlijk; dat waren de toverwoorden van deze campagne. Sporters zijn gewone mensen die buitengewone prestaties leveren en 'Nothing beats reality', aldus Van Schaik.
Authentiek en persoonlijk, was ook de boodschap die Sarah Ceelen en Ilona Terkessidis van de Vlaamse LUCA School of Arts leken te delen. De kunstopleiding gebruikt Instagram in de zoektocht naar vers talent en deed uitgebreid onderzoek naar de inzet van sociale media en de doelgroep. Dit leverde inhzichten op als: kies voor engagement, ga de interactie aan, verdiep je in de doelgroep en gebruik Instagram voor community-building.
Het duo ziet Facebook meer als de ‘LinkedIn voor millenials’ en raadt aan om vooral in te zetten op adverteren omdat dit voor meer bereik zorgt.
Patrick de Pauw van Social Seeder hield een inspirerend betoog voor bedrijven en merken om medewerkers meer in te zetten als ambassadeurs op social media. Organisch bereik kalft steeds meer af, daarom adviseert hij om meer gebruik te maken van de invloed die familie en vrienden op elkaar hebben. Eén ambassadeur kan met een boodschap die hij deelt op gemiddeld 2,4 platformen 317 Peers bereiken, en daarvan is de helft zelfs bereid om 'door te clicken'.
Weet je het nog? Al die BN'ers die ineens kiekjes met ene Toon deelden op Instagram? 'Who the f*ck is Toon', klonk het al snel op nieuwssites en in comments onder gedeelde foto's van Dave Roelvink en Lil' Kleine. Het bleek te gaan om een gewiekste marketingcampagne voor een online serie van KPN Presenteert over Toon, die door een viraal filmpje ineens beroemd wordt. Jeroen Koopman van NewBe TV vertelde over deze campagne, wat interessante learnings opleverde. Zoals: millenials bereik je op Instagram (vergeet Facebook en Twitter). En onderschat de macht van traditionele media (kranten en nieuwssites) niet.
Dat laatste was uit het hart gegrepen van Kirsten Steenvoort, brand manager bij vrouwenblad Viva. Iedereen die actief is op sociale media, kan volgens Steenvoor gezien worden als concurrent van de traditionale media.
Wat maakt een magazine uniek. En waar verdien je als publisher geld mee? Vragen waarop ze bij uitgever Sanoma het antwoord zoeken. Geld verdienen doe je in ieder geval niet met social media, wist Steenvoort. Mogelijkheden liggen volgens haar vooral in de sfeer van het opzoeken van niches, het organiseren van events en - last but not least - het uitbouwen van succesvolle formats. Zoals het Viva Forum, waarbij Viva de samenwerking heeft gezocht met het Ministerie van Defensie en Nationale Nederlanden.
Steenvoort is inmiddels benoemd als business manager en gaat vanuit die rol bij alle vrouwentitels van Sanoma aan de slag. Op een vraag uit het publiek of print überhaupt nog toekomst heeft, reageerde ze overigens stellig (zie video).