SMC030 twee jaar: Utrechtse club blijft ontwikkelen en delen

Social Media Club Utrecht bestaat twee jaar. Een mooi moment om eens terug te blikken op de club, de ontwikkelingen binnen social en om de bestuurders eens aan de tand te voelen over Facebook, Google+ en Hyves.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Mark de Bruin, Daphne van Lit, Martijn Klein, Gert Jan Bos, Nathalie Soeteman en Mischa Coster zijn samen verantwoordelijk voor . Het bestuurswerk doen ze naast hun baan. Een schriftelijk interview afnemen vergt wat najaag- en doorvraagwerk. Maar wat vooral opvalt is het enthousiasme in de antwoorden die ze geven op mijn vragen. En dat is misschien wel tekenend voor de SMC’ers: “If you get it, share it.”

De mooiste avond
Is er een bijeenkomst die de bestuursleden in het bijzonder is bijgebleven? “Ja,” antwoordt Martijn volmondig. “De crowdsource sessie voor een social media campagne voor stichting ALS. Die campagne heeft de stichting gigantisch geholpen om hun exposure ten aanzien van de spierziekte ALS te verhogen.” Gert Jan: “De kracht van de Social Media Club zit hem in het vervolg: juist alle avonden bij elkaar, de samenhang tussen de onderwerpen, het terugzien van dezelfde gezichten. Dat maakt ons succes. Dus als er maar één avond goed was, hadden we deze verjaardag nooit kunnen bereiken.”

It's fun to share!

Het bestuurswerk voor de SMC is een kwestie van geven en nemen. Daphne: “De kans om onderdeel te worden van de crew was er voor mij eentje om met beide handen aan te grijpen. It's fun to share! SMC030 is immers voor en door social media liefhebbers en experts.” Ook de anderen zien veel voordelen van kartrekker zijn van een SMC. Zo vertellen Martijn en Mischa dat de maandelijkse bijeenkomsten ze veel nieuwe kennis opleveren, en een steeds groter netwerk. Maar het is wel aanpoten. “Het regelen van een sessie kost zeker 3 volle werkdagen,” zegt Mischa. “Het blijft moeilijk om een club vrijwilligers op te lijnen en taken, rollen en verantwoordelijkheden te omarmen als er concurrerende activiteiten zijn die voorrang hebben.” Nathalie: “Het is daarom onze wens om nog meer een club voor en door leden te zijn. Leden dragen steeds vaker thema’s, sprekers, sponsors en locaties aan. Die trend willen we in 2012 doorzetten, zodat we nog beter invulling kunnen geven aan de pay off: If you get it, share it!’

Ontwikkelingen
De meeste van de zes bestuurders draaien alweer een poosje mee. In die tijd zijn er een hoop ontwikkelingen voorbijgekomen op het gebied van social media. Wat waren volgens de SMC’ers de belangrijkste? Martijn: “De klant is meer centraal komen te staan. Dat is heel positief! Customer engagement is niet meer weg te denken bij veel organisaties. En tools als Foursquare, Twitter en Whatsapp hebben mijn leven echt verrijkt. Contact met andere mensen is makkelijker en sneller gelegd dan ooit tevoren.” Maar er zit ook een keerzijde aan de social media-medaille. “Mensen moeten leren wat wel en wat niet handig is om online te zetten. Alles kan tegen je gebruikt worden en je kunt bovendien gemakkelijk bedolven raken onder de informatiestroom.”

Facebook, Google+ of toch Hyves?
Een belangrijke ontwikkeling die zich nu afspeelt, is de strijd tussen Google+, Facebook en, ja, toch ook Hyves. Wie verslaat wie in de slag om Nederland? Martijn gelooft dat Google het gaat winnen: “Voor mij is het niet de vraag óf, maar wanneer. Veel mensen zullen nog versteld staan van de slagkracht van Google. Dat bedrijf is excellent in het finetunen wat mensen echt nodig hebben.” Mischa: “Nederland wordt vaak gezien als een proeftuin voor online diensten omdat de adoptiegraad van internet in Nederland erg hoog is. Wat betreft Facebook en Hyves denk ik niet dat het een kwestie van 'verslaan' wordt. Eerder zie ik verschillende doelgroepen hun toevlucht tot andere platformen nemen. Ik denk dat Google+ gestaag doorgroeit en als eenmaal duidelijk wordt welke search-mogelijkheden dit platform biedt, zullen veel merken overstappen of in ieder geval parallel aanwezig zijn. Maar vooralsnog blijft Facebook nummer 1.”

Inspirerende community
Social Media Club Utrecht is een goedlopende en actieve regionale community. Wat is de beste Nederlandse (online of offline) community die Nathalie kent? De trots op de community’s waarbij ze zelf betrokken is, zoals die van SMC030 en de interne Klantambassadeurs van SNS Bank, spreekt boekdelen. Het was leuk om te zien hoe ze voor deze vraag de crowd raadpleegde via Twitter. Maar ook op die manier bleek de beste Nederlandse community lastig te kiezen. De keuze voor een Amerikaanse is makkelijker. “De community die mij erg inspireert, is die van de . Een heel goed voorbeeld van hoe groot de waarde van een interactief platform kan zijn. Scharenfabrikant Fiskars stelt zeer betrokken klanten, de Fiskateers, in de gelegenheid hun hobby uit te oefenen: fraai versierde plakboeken maken. En daarmee om hun dierbare herinneringen tastbaar te maken en online te delen. Zo ontstaat een emotionele band tussen gepassioneerde klanten, die zelf als community managers optreden, en de fabrikant van een in principe saai product. Deze aanpak levert Fiskars ook commercieel veel op.”

Meer over de Fiskateers vind je in deze .

Het nieuwe verbinden

De plannen en dromen voor komend jaar and beyond? Mark: “We zijn om antwoorden te vinden in de nieuwe wereld van social media. Inmiddels is bijna ieder bedrijf wel in meer of mindere mate aan de slag met social media. En gelukkig steeds meer geïntegreerd in de bestaande processen en afdelingen. Als Social Media Club Utrecht moet je daar op in spelen. Bijvoorbeeld met een kijkje in de keuken bij bedrijven. Want het inbedden in je bedrijfsprocessen is het lastigste wat er is. Handig als je van een ander kunt leren!” In de toekomst zou Social Media Club Utrecht wat hem betreft veel meer een IRL Social Media Community moeten worden. “De leden zullen zelf veel meer invulling geven aan de 10 avonden in het jaar en elkaar op andere momenten weten te vinden. Het is mijn droom dat er steeds vaker chemie ontstaat tussen de deelnemers en dat bedrijfsmuren vervallen.”

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie