Hoogtepunt van het IAA-jaar is altijd het Koffiedikkijken-evenement. Deze nieuwjaarsborrel van IAA, georganiseerd samen met Adformatie, vond vanmiddag en vanavond plaats in het Tropenmuseum in Amsterdam. Om maar met de conclusie te beginnen; heel veel spannende voorspellingen en uitspraken leverde het koffiedik niet op. Maar inspirerend en gezellig was het wel. Als je toch wilt weten wat de vertegenwoordigers van de reclamebranche, de trendwatchers en de adverteerders verwachten voor komend jaar; bij deze een kort verslag.
De eerste spreker was columnist en scenarioschrijver Justus van Oel. Hij werd last-minute geregeld omdat Ahold-topman Van der Laan onverwachts verhinderd was. Even scherp als in zijn Adfo-columns hield Van Oel zijn betoog. We moeten met z'n allen (marketeers/reclamemensen) vooral 'veiligheid' gaan verkopen want daar zijn we naar op zoek. En laten we vooral geen etnomarketing gaan bedrijven want daarmee stimuleer je juist segregatie. En ook veel reclame gericht op jeugd kan niet meer wat Van Oel betreft. De sterkste quote van Van Oel kwam naar aanleiding van een vraag van Adformatie-hoofdredacteur Leon Bouwman. "Reclamemensen komen te weinig buiten, ze weten niet wat er leeft op straat." En toen bleef het stil in de zaal.
De presentatie van DDB-directeur en VEA-voorzitter Herberth Samsom was niet het meest spannende moment van de avond. Natuurlijk hoor je op zo'n avond weinig nieuws maar de trends uit zijn verhaal waren wel heel erg '2006'. Of 2005 zelfs. Ik laat ze dus ook even buiten beschouwing. Een en ander werd ook niet echt spannend overgebracht. Aardig was wel de oproep van Samson om volgend jaar het evenement niet meer Koffiedikkijken te noemen. "Want met die Senseo en Nespresso van tegenwoordig heb je helemaal geen koffiedik meer." Met 'Senseoturen 2008' hebben Adformatie en IAA ook meteen een mooie sponsor binnen bedacht Samson.
Het vraaggesprek met Leon Bouwman was een stuk scherper dan de monoloog van Samson. Bouwman speelde slim de eeuwige strijd tussen de VEA en de BVA uit. Het bleek wederom dat dit nog lang geen goed huwelijk is...
De trends (authenticiteit, cross media, IPTV, social economies, etc) die Bas Verhart, directeur van Mediarepublic, ons vervolgens bijbracht waren ook niet heel verrassend. Echter, het thema dat hij koos ('The Age of Excellence') was inspirerend en leuk doorgevoerd. Met actuele voorbeelden (onder andere de iPhone) en een opvallende afsluiting. Als laatste trend ? deels een persoonlijk statement volgens mij ? kwam hij met de 'Green Paradox'. Hij riep creatief Nederland op om milieu vaker centraal te stellen. Hij vermoedt blijkbaar dat de reclame- en communicatiebranche 'rechts' stemt want hij riep op dat er naast Groen Links ook maar een Groen Rechts moet komen.
Hoogtepunt van de avond, de borrel daargelaten, was wat mij betreft het video-optreden van beroepstrendwatchsnabbelaar en auteur Adjiedj Bakas. Met een korte en luchtige presentatie op video doorliep Bakas de zaal door vier trends: 'Heimwee', 'Tribalisering', 'Macht van de Vergrijzing' en ? net zoals Verhart ? 'Milieubewustzijn'. Hij sloot af met een toekomstbeeld, of beter gezegd een terugblik. Maar dan vanuit 2027. En riep daarbij tussen neus en lippen door 'de diefjes van N=5' op om ook niet dit filmpje te jatten. Net zoals ze naar zijn mening met zijn vorige toekomstfilmpje hadden gedaan (De NUON-commercial).
De uitsmijter van de avond was voor Chris Woerts, marketing manager van Feyenoord. In het hol van de leeuw trapte hij af door uit te halen naar de Amsterdamse oogkleppen van de branche: "Nederland is groter dan alleen Amsterdam." Woerts voorspelde ons vervolgens dat de tenderprocedure rondom de Eredivierechten het komende jaar heftig gaat worden. De rechten konden wel eens voor meer dan 100 miljoen verkocht worden. "Maar dat is nog een schijntje in vergelijking met de UK, Duitsland, Frankrijk en Italie." Een andere trend wat Woerts betreft is familie. "Die komt weer centraal te staan." Dat was duidelijk een persoonlijke wens want wat Woerst betreft is familie de mogelijke oplossing om de hufterigheid in Nederland tegen te gaan.
Ohja, de Kuip gaat verbouwd worden (capaciteit 70.000) en daarmee wordt Rotterdam over 10 jaar weer de stadion- en evenementenstad van Nederland. En Feyenoord wordt in 2008, bij hun 100-jarig jubileum, kampioen. Juist. Die voorspelling pakken we er bij Koffiedikkijken 2009 nog even bij. Woerst wist overigens ook nog even te melden dat bij Coke in Atlanta iedereen 80% van hun tijd bezig is met het managen van hun managers... Zijn Rotterdamse mentaliteit 'niet lullen maar poetsen' was daarom succesvol daar. En in Nederland, ook in Amsterdam, moeten we die mentaliteit ook wat vaker laten zien.
En toen was er champagne en bier. Net iets te laat. De conclusie van de avond? Wederom een geslaagde editie van Koffiedikkijken. 'De inhoud' was leuk, de borrel gezellig, de hapjes en drankjes prima en de bediening (gehuld in een soort van Dirdnls, wat was het concept hier achter?) was ook de moeite waard. Volgend jaar misschien een spreker minder of een strengere tijdsklok. De inhoud vooraf is leuk en inspirerend maar uiteindelijk komt iedereen om bij te praten en te borrelen.
Naast de nieuwjaarsborrel van IAA, leek het overigens ook wel een marketingblogbijeenkomst. Jacqueline, Joost, Paul, Alef en Theo van Vugt van Molblog waren aanwezig. Ook Jeroen Mirck van Adfoblog ontbrak natuurlijk niet. En er waren vast nog meer bloggers onder het groot opgedaagde publiek (ruim 500 man). Gekscherend bespraken we wie het eerste stukje online had staan. Ik ben benieuwd. Volgens mij zitten Jacqueline en Alef nog in de trein. Jeroen ging eten met de Adformatie-redactie en Theo, Paul en Joost hebben denk ik wat beters te doen... Vergeef me de knipoog van de titel van deze post.
PS Buiten stonden abri's waar je met een marker je nieuwjaarswens, of andere wens, achter kon laten. Leuk idee, die zou ik wel vaker willen zien in het straatbeeld of bij evenementen. Wie zat daar achter??
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!