Vandaag, 20 maart, was het jaarlijks terugkerende B2Bmarketingforum in de Westergasfabriek. Ik kom al een aantal jaar naar dit event omdat ze telkens weer grote sprekers uit de hoge hoed weten te toveren. Zo was Seth Godin er bijvoorbeeld al een keer te gast. Ook dit jaar wist de organisatie weer hoge ogen te gooien door de aanwezigheid van raspresentator Scott Stratten.
Scott, op Twitter @Unmarketing">@Unmarketing, is een gevierd specialist op het vlak van authentieke marketing en social media. Hij werkte onder andere voor bedrijven als PepsiCo, Adobe en Red cross en heeft zelf ruim 100.000 volgers. Hij schreef ook het boek ‘Unmarketing; stop marketing start engaging’ dat een absolute bestseller was. Geen kleine jongen dus, en dat was te merken. Op een energieke en authentieke wijze wist Scott het publiek in te pakken door keihard op te treden tegen bepaalde veelgebruikte principes in social media, een kort overzicht:
Marketing is not a task
Scott begint zijn pleidooi met het benoemen dat je als merk niet bepaald wat je missie en imago is, dat doen je klanten. Niemand geeft iets om logo’s en marketingmateriaal, dat is enkel van nut om mensen naar je winkeltje te krijgen. Daar moet het gebeuren.
Hij refereert daarbij aan een verschijnsel dat ik zelf ook vaak tegen kom in de markt. B2B marketeers denken vaak dat hun doelgroep niet op social media actief is. Dit wordt zonder enige moeite door Scott naar het land der fabeltjes verwezen met de opmerking: ‘bestaat je doelgroep uit mensen? dan zitten ze dus op social media’. Hierbij wordt een tirade ten opzichte van Farmville niet overgeslagen, dat met een gemiddelde doelgroep van 47 jarige vrouwen waarvan 11% meer dan 4 uur per dag speelt een tekenend voorbeeld is. Lachend maar niet minder serieus beweert Scott dat we beter met B2F, wat staat voor Business2Farmville, kunnen starten in plaats van B2B.
Denk eens na
Vervolgens gaat het energieke verhaal van Scott door met het bespreken van enkele domme acties die we allemaal weleens hebben gemaakt. Aan de hand van leuke voorbeelden laat hij zien dat er vooral eens goed nagedacht moet worden over bepaalde acties. Enkele voorbeelden:
[1] QR codes die worden geplaatst op borden langs de snelweg, of zelfs in mailtjes.
[2] Frustrerend lange formulieren op websites, waardoor iedereen afgehaakt is.
[3] Bedrijven die denken social media te kunnen bijhouden met 10 minuten per week.
[4] Bedrijven die overal op social media willen zijn en dus geen keuzes maken.
[5] Bedrijven die enkel berichten plaatsen op netwerken als Twitter, maar totaal de interactie niet opzoeken en ook niet antwoorden op vragen.
[6] Mensen die automatisch berichten van Twitter doorzetten naar Linkedin. De letterlijke uitspraak van Scott luidt: "Don't autopost Twitter to LinkedIn. I'll round-kick you in the face. I'm the Chuck Norris of social media automation!"
Social media succes bestaat niet
Gedurende het verhaal van Scott komen er diverse quotes voorbij die mooie input leveren voor menig Tweetje. Een daarvan was zondermeer ‘social media succes bestaat niet’. En hij heeft gelijk, ook je social media aanwezigheid zal falen als je bedrijf, product of service niet deugt! Dan is er geen redden of herstellen aan. Bovendien moeten we social media niet hoger aanslaan dan nodig, het is en blijft simpelweg een tool!
Met deze les en het mooie B2B voorbeeld op social media van scheepvaartbedrijf MAERSK (Facebook.com/MaerskLine), hetgeen absoluut een aanrader is om eens te bekijken, eindigt Scott zijn verhaal. Zoals eigenlijk bij elke grote spreker het geval is heeft ook Scott Stratten ons niet overladen met nieuwe feitjes en innovativiteiten. Maar dat zou ook helemaal niet het doel moeten zijn van lezingen op congressen. Die moeten vooral inspirerend zijn en mensen na laten denken. Voor die uitdaging is Scott met vlag en wimpel in geslaagd! Heb je de kans zijn verhalen te luisteren, live of via Youtube, ruim daar dan zeker de tijd voor in.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!