Veel mensen denken heel goed te weten waar ze goed in zijn. Maar vaak zijn dat de dingen waar ze graag goed in zouden willen zijn.
Het omdraaien is makkelijker. Weten waar je niet zo goed in bent. Het zijn de dingen waar je dagelijks mee worstelt, die je vaak niet graag doet en waarvan je eigenlijk nooit blij bent met het resultaat.
Herken je kracht, onderken je gebrek
Ik ben zelf niet goed met processen. Grote lijnen zet ik moeiteloos uit en ik heb genoeg ideeën om het in te vullen, maar als ik die invulling zelf doe loop ik tegen allerlei problemen aan. Niet omdat ik het niet belangrijk vind, maar omdat ik dan het overzicht niet meer heb.
Daarom focus ik me in mijn werk zo min mogelijk op het proces. Daar hebben anderen mensen in ons team oneindig veel meer talent voor dan ik. En zo kan ik mijn tijd maximaal besteden aan zaken waarmee ik wel van toegevoegde waarde ben.
Dat onderkennen heeft me de laatste jaren alleen maar goede dingen gebracht. Rust in mijn hoofd, veel betere balans in mijn team en een bureau dat hard groeit.
Je kan niet alles. Echt niet.
Zo bezien is het logisch dat er steeds meer specialisten zijn. Bureaus die zich richten op een onderdeel van het geheel, maar die daar echt het verschil kunnen maken. Daarom verbaas ik me er nog zo vaak over dat er zoveel partijen zijn die denken alles te kunnen.
Social erbij doen? Tuurlijk! Activatietje oppakken? Kunnen we ook! Effectieve media inkoop? Geen probleem!
Samenwerken als businessmodel
Als ondernemer snap ik natuurlijk heel goed dat dat allemaal financiële kansen zijn. Maar zit je erin voor de korte termijn en het snel scoren van business? Of voor de lange termijn en het bouwen van een succesvol bureau?
In het laatste geval betekent het dat samenwerken tegenwoordig je businessmodel zou moeten zijn. Bureaus die samenwerken voor klanten zijn verbonden via het merk van hun klant en voegen expertise toe om het geheel naar een hoger niveau te tillen. Als je echt het beste voor je klant wil dan weet je waar je goed in bent en welk stuk van de taart je aan anderen moet laten die daar beter in zijn.
Bureaus lijken elkaar vaak liever de tent uit te vechten dan dat ze op elkaars expertise vertrouwen, elkaar iets gunnen en samen aan iets groters (lees: het merk van de klant) werken.
Geloof me: een succesvolle klant levert op termijn veel meer op dan een eenmalig lucratief project waarmee je je hand overspeelt.
David Barens is managing director van social bureau Anyone?.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!