Ryan Honey (Buck): zo maak je prijswinnende animaties

Over vakmanschap en focus op details

Door: Vincent Lammers (Ambassadors)

Ryan Honey is creatief director bij Buck, een productiemaatschappij en collectief van designers, artiesten en storytellers in Los Angeles (Verenigde Staten). Hij is juryvoorzitter in de categorie VFX/Animation & Motion Design bij de . Vincent Lammers van Ambassadors interviewt hem over het vakgebied.

Wanneer verdient motion design of animatie volgens jou een award?

‘Als je het hebt over vakmanschap, dan heb je het over focus op details. In deze industrie hebben volgens mij maar weinig mensen dat door. Je kunt goedkoop een animatie maken, er geen extra tijd in stoppen en een heleboel mensen zullen niets doorhebben. Maar het gaat juist om net dat extra stapje: focussen op de details en zorgen dat alles er gelikt uitziet. Wat voor soort animatie het ook is, je kunt het echt zien als de artiest er frame voor frame doorheen is gegaan om zeker te zijn dat alles perfect is.’

‘Een ander belangrijk aspect is storytelling, oftewel: hoe slim je je animatie gebruikt om een verhaal te vertellen. Animatie is uniek omdat het je in staat stelt dingen te doen die live-action duidelijk niet kunnen. Je kunt verhalen vertellen die je tot een ongebruikelijke manier van denken aanzetten. Als je dat lukt, verdien je een award.’

Hoe kun je een emotionele band scheppen met je publiek via animatie of motion design?

‘Het hangt natuurlijk af van het merk en van de boodschap en het verhaal dat je wilt overbrengen. Een goed voorbeeld is onze campagne voor Sherwin Williams. We hebben zojuist de zevende spot gemaakt en tot nu toe zijn ze ongelooflijk succesvol: het merk heeft een “nieuw leven” gekregen bij hun consumenten. Ik denk dat het komt door de schoonheid en het verrassingselement van de spots. En misschien de doordachtheid en creativiteit. Ik denk dat dat iets is dat animatie in deze tijd goed doet: mensen visueel verrassen, hun aandacht vasthouden en ze naar binnen trekken.

Wat is in de loop der jaren verandert in animatie en motion design?

‘De “gouden jaren” zijn voorbij, vandaag de dag zitten we in een mindere periode. Volgens mij is het niet zo dat mensen geen animatie willen zien, maar meer door de industrie zelf en de relatie die bureaus hebben met hun klanten. Bureaus krijgen te weinig tijd om echte kwaliteitsanimatie te creëren.’

Hoe ga je daar mee om?

‘We moedigen de klant aan om ons vroeg in het proces te betrekken, nog voordat zij het aan hun klanten pitchen. Dat doen we bijvoorbeeld door een aantal visuals te ontwerpen om ze daarbij te ondersteunen.’

Welke kwaliteiten hebben echte topartiesten gemeen?

‘Ten eerste een behoefte om dingen anders dan anderen te doen. Niet steeds weer hetzelfde trucje. Klanten kijken naar je website kijken en zeggen “dat vind ik gaaf, zo wil ik het ook.” De topcreatieve artiesten zullen dan zeggen “dat hebben we al eens gedaan, wat als we het op deze manier doen?”&;

&;Het tweede is echt het streven naar excellentie. Wat er ook voor nodig is, hoeveel tijd ze er ook in moeten stoppen, de echte toppers stoppen niet tot ze tevreden zijn. Ze zijn waarschijnlijk nooit helemaal tevreden, bedenk ik me nu.’

Wat is de belangrijkste kwaliteit die opkomende animatietalenten volgens jou moeten hebben?

‘Het is heel belangrijk dat je niet slechts één ding goed kunt. In onze industrie is het belangrijk dat je flexibel bent als je ergens vast wilt werken. Omdat we zoveel verschillende soorten werk doen is het moeilijk om mensen aan te nemen die maar één ding kunnen.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie