Het is uitgevonden door Teun van der Laan (30). Hij is de bedenker van de ‘rollology technology’.
Sushi
Van der Laan was zo’n 2,5 jaar geleden in China. Tijdens het eten van sushi kreeg hij een Eureka-moment: sushirolletje konden eigenlijk vertaald worden in een algemeen principe van oprollen met opstaande rand. Zo ontstaat er geen druk op dat wat is ingepakt, waardoor het product op z’n plek blijft – kreukvrij.
Toen hij het idee had opgevat van dit idee een business te maken, wilde Van der Laan als beginnende ondernemer vooral zijn eigen broek ophouden. ‘Ik vond dat ik het product eerst echt goed moest door ontwikkelen. Ik stopte er al mijn eigen geld in, ging antikraak wonen om geld te besparen en werkte in de avonduren aan het prototype dit systeem.’
Pas toen Van der Laan tevreden over dit prototype was, zocht hij investeerders voor zijn bedrijf ROLLOR.
Leer en foam
Toen het prototype daar was, wilde hij er in de eerste plaats een premium product van maken. ‘Het product moest op zijn best zijn.’
Hij bracht in 2013 de ‘suitroller’ op de consumentenmarkt, een duurzame, oprolbare luxe reistas van leer en foam waarmee pakken ongekreukt mee op reis kunnen. En de tieroller, hetzelfde principe maar dan speciaal voor stropdassen.
En nu is er de ROLLOR Express: de kartonnen variant (golfkarton en foam) van de suitroller en vooral ontwikkeld voor webwinkels die hun kleding graag op een goede manier aanbieden.
Een ‘old school’ fysieke innovatie in het digitale tijdperk, zeg maar.
De verpakking, die op milieuvriendelijke wijze wordt geproduceerd en zoveel mogelijk uit gerecyclede materialen bestaat, kan worden bedrukt voor meer merkbeleving bij de klant. De ROLLOR Express kan enkele keren worden hergebruikt.
Enig tastbare
In de online mode-industrie is het product en de wijze van aanbieden vaak nog het enige tastbare wat klant en internetondernemer bindt, meent Van der Laan.
‘Als luxe kledingitems ongekreukt uit de verpakking komen, is dat een meerwaarde. In de hele gang naar online is klantcontact veranderd, er zijn minder momenten waarop je als online retailer contact met de klant hebt. Met dit product kunnen retailers hun klanten iets extra’s geven.
‘Er is een verrassingseffect als je het pakket openmaakt. Het is goed voor de branding van de retailer’, aldus de uitvinder.
De Bijenkorf
De Bijenkorf is de eerste Nederlandse retailer die het gebruikt. De verzendverpakking wordt door Docdata verzorgd, geassembleerd en geïntegreerd in het verpakkings- en verzendproces van luxere kleding uit de webshop van de Bijenkorf.
Van der Laan: ‘De Bijenkorf gebruikt het nu een maand. De reacties zijn positief. Klanten zijn verrast als ze hun pak op deze manier krijgen toegestuurd. Een paar klanten zijn met de verpakking naar een vestiging gegaan om te vragen wat ze er verder mee kunnen doen.
‘We willen nu duidelijk maken dat het een duurzame verpakking is, je kunt de ROLLOR Express nog een paar keer gebruiken. Als je op reis gaat bijvoorbeeld.’
Behalve in Nederland worden de ROLLOR producten ook verkocht in België, Luxemburg, Frankrijk, Engeland en Spanje. Binnenkort komt er een grote Belgische retailer bij, vertelt Van der Laan.
Niet met Jan en alleman
Hij is ook in gesprek met andere Nederlandse retailers (online fashion webshops in het midden- hogere segment).
Nee, nee hij wil nog niet zeggen wie, maar binnen nu en een paar weken kan hij het bekend maken. Van der Laan is selectief met welke retailpartners hij in zee gaat. ‘Ze moeten wel bij ons passen. Ons product is high-end, dus we gaan niet met Jan en alleman in zee.’
Van der Laan (30) komt zelf uit de hoek van duurzaamheid (hij is eigenaar het bedrijf Susteunability gericht op innovatie advies en ontwikkeling en was een jaar lang redacteur van het radioprogramma BNR Duurzaam). Hij heeft in Groningen (industrial engineering en management) en Delft gestudeerd.
De duurzaamheid is dan ook een belangrijke insteek van de ROLLOR Express.
Hij is inmiddels met een nieuw product bezig dat in het verlengde van de ROLLOR Express ligt. Wat, wil hij nog niet zeggen, maar dat moet over een paar maanden duidelijk worden.