Premium

RNW Media vraagt met #IKVIND aandacht voor recht op vrije meningsuiting

Yune en BrandBase zijn verantwoordelijk voor de realisering van de mediacampagne.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Uit onderzoek van de voormalige wereldomroep - in samenwerking met onderzoeksbureau Kien - blijkt dat 37 procent van de jongeren zich wel eens beperkt voelt om zijn mening te geven over maatschappelijke onderwerpen als immigratiebeleid, seksuele diversiteit, politiek en geloof.

Ondanks dat het merendeel het recht op vrije meningsuiting beoordeelt met een 8,5 (op een schaal van 10), voelt één op de drie jongeren wel eens angst om zijn of haar mening te delen en houden twee op de vijf jongeren hun mening liever voor zich.

‘Vrijheid van meningsuiting is durven en mogen benoemen wat je vindt’, stelt Robert Zaal, directeur RNW Media. ‘Dat is een essentieel uitgangspunt van een open en democratische samenleving waarin mensen geïnformeerde en individuele keuzes maken. Alleen het recht op vrijheid van meningsuiting is niet altijd vanzelfsprekend, zelfs niet voor jongeren in Nederland blijkt uit ons onderzoek. Met willen wij het recht op een vrije mening benadrukken.&;

&;Bewustwording nodig om voldoende draagvlak te creëren&;
Om onder jongeren meer bewustzijn te creëren, vertelt RNW Media onder andere verhalen van jongeren uit Jemen, Burundi en China. Landen waar het recht op een vrije mening niet zo vanzelfsprekend is. RNW Media zet in deze landen media in, om ervoor te zorgen dat mensen toegang krijgen tot onafhankelijke journalistiek en informatie. Zaal: &;Om ons werk te blijven doen moet er voldoende draagvlak zijn in Nederland. Meer jongeren in Nederland zouden bekend moeten zijn met wat wij doen. Vandaar dat we in eigen land campagne voeren.&;

Mensen kunnen meedoen door de hashtag te gebruiken bij meningen die ze uiten via sociale media. Op het platform worden de meningen verzameld en kunnen bezoekers verhalen lezen van journalisten en bloggers die in eigen land niet vrijuit kunnen spreken.

Hala al-Dosari - Saudi-Arabie

Ah Qiang - China

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie