Uit onderzoek van de voormalige wereldomroep - in samenwerking met onderzoeksbureau Kien - blijkt dat 37 procent van de jongeren zich wel eens beperkt voelt om zijn mening te geven over maatschappelijke onderwerpen als immigratiebeleid, seksuele diversiteit, politiek en geloof.
Ondanks dat het merendeel het recht op vrije meningsuiting beoordeelt met een 8,5 (op een schaal van 10), voelt één op de drie jongeren wel eens angst om zijn of haar mening te delen en houden twee op de vijf jongeren hun mening liever voor zich.
‘Vrijheid van meningsuiting is durven en mogen benoemen wat je vindt’, stelt Robert Zaal, directeur RNW Media. ‘Dat is een essentieel uitgangspunt van een open en democratische samenleving waarin mensen geïnformeerde en individuele keuzes maken. Alleen het recht op vrijheid van meningsuiting is niet altijd vanzelfsprekend, zelfs niet voor jongeren in Nederland blijkt uit ons onderzoek. Met #IKVIND willen wij het recht op een vrije mening benadrukken.'
'Bewustwording nodig om voldoende draagvlak te creëren'
Om onder jongeren meer bewustzijn te creëren, vertelt RNW Media onder andere verhalen van jongeren uit Jemen, Burundi en China. Landen waar het recht op een vrije mening niet zo vanzelfsprekend is. RNW Media zet in deze landen media in, om ervoor te zorgen dat mensen toegang krijgen tot onafhankelijke journalistiek en informatie. Zaal: 'Om ons werk te blijven doen moet er voldoende draagvlak zijn in Nederland. Meer jongeren in Nederland zouden bekend moeten zijn met wat wij doen. Vandaar dat we in eigen land campagne voeren.'
Mensen kunnen meedoen door de hashtag #IKVIND te gebruiken bij meningen die ze uiten via sociale media. Op het platform www.ikvind.org worden de meningen verzameld en kunnen bezoekers verhalen lezen van journalisten en bloggers die in eigen land niet vrijuit kunnen spreken.
#IKVIND Hala al-Dosari - Saudi-Arabie
#IKVIND Ah Qiang - China