Dat vertelt Manager Operations Channel van Microsoft in een uitgebreid en openhartig interview in de juni-editie van Tijdschrift voor Marketing, dat deze week verscheen ‘De zakelijke markt is goed voor ongeveer 60 procent van onze wereldwijde omzet en willen we nu met de breedte van onze dienstverlening overtuigen.’
Microsoft biedt zijn zakelijke klanten in toenemende mate Windows Phone voor hun medewerkers. Pesch vindt de Microsoft-propositie op dat terrein eenvoudig: ‘We bieden een smartphone voor een lage prijs en we bieden bovendien een goed beveiligd systeem. Prijs en veiligheid zijn belangrijke voorwaarden voor werkgevers. Op prijs winnen we het van Apple, op veiligheid van Android, Google dus. Als mensen eenmaal zakelijk een Windows Phone hebben, is de overstap om ook privé dat toestel te gebruiken gemakkelijk geworden. Via ons marktleiderschap op de zakelijke markt willen we dus de consumentenmarkt van onze mobiele producten overtuigen.’
Be humble
De man die aan het eind van het vorig decennium werkzaam was als Platform Strategy Manager Western Europe Area voor Microsoft stelt in het interview ook dat de nummer 1-positie die het bedrijf in verschillende IT-productsectoren kwijtraakte tot bezinning stemde en de mindset binnen het bedrijf behoorlijk veranderde. De missie van Microsoft is 'het empoweren van mensen en organisaties om hun wensen en doelstellingen te verwezenlijken door middel van techniek'. Pesch: ‘Dat mensen niet meteen aan ons denken voor de meest innovatieve oplossing voor hun wensen, maakt nederig. Be humble is sinds enige tijd een van onze kernwaarden. Er zijn veel grote bedrijven die met onze systemen werken, maar ook voor de kleinere willen we interessant zijn.
Google
Pesch, die al 22 jaar voor Microsoft werkt, kenschetst de huidige positie van Google als een situatie die hij herkent: ‘Voorheen maakte Microsoft zijn software voornamelijk beschikbaar voor Windows. Google doet nu iets dergelijks. Zij leggen Android-telefoonleveranciers dwingende eisen op en zijn niet altijd even bereid om concurrerende systemen zoals Windows Phone toegang te geven tot hun diensten zoals Youtube en Gmail. Ook wij hebben een dergelijke fase gekend, we waren arrogant en dachten zo onze klanten bij ons te kunnen houden. Marktaandeel en macht gaan vaak hand in hand.’
Lees het hele artikel in Tijdschrift voor Marketing nummer 6 of hier (voor abonnees).
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!