Quote-hoofdredacteur veegt vloer aan met 'zinloze beroepsgroep' PR-adviseurs

Aanleiding is een kort geding, aangespannen door een zakenman die een Quote-publicatie wilde tegenhouden.

Sander Schimmelpenninck, de hoofdredacteur van Quote heeft in zijn hoofdredactioneel commentaar hard uitgehaald naar ‘de meest zinloze beroepsgroep’, de PR-adviseurs. 

Schimmelpenninck doet dit naar aanleiding van een kort geding dat tegen Quote was aangespannen rond een artikel over de Iraans-Nederlandse zakenman Danial Mahyari. 

Die zou twee PR-adviseurs op Quote hebben afgestuurd en uiteindelijk een advocaat. Er zou sprake zijn van intimidatiepogingen. 

Op de man spelen

Quote won het kort geding, maar Schimmelpenninck komt terug op de zaak in zijn editorial, en dan met name de rol van de PR-adviseurs erin. Die van de advocaat laat hij buiten beschouwing.

Volgens Schimmelpenninck krijgt Quote bij journalistiek onderzoek  steeds vaker te maken met hoofdrolspelers die het persoonlijk maken, ofwel het op de man spelen. De integriteit wordt in twijfel getrokken: 

‘Er wordt gesuggereerd dat we vooringenomen zijn en, niet zelden, dat we betaald zouden worden door de tegenpartij. De vele PR-adviseurs, of ze nu Bart Maussen, Willem van Lynden of Marco Juffermans heten, doen allemaal een duit in het zakje; ze traineren, irriteren en suggereren dat wij, net als zij, te koop zouden zijn.’

In de eerder verschenen print-versie noemde Schimmelpenninck ook nog de naam van adviseur Martijn Koolhoven, maar die had niets van doen met de Mahyari-zaak. In de online versie werd deze vergissing rechtgezet. 

Inschakelen van een clown

Schimmelpenninck zegt geen beroepsgroep te kennen die ‘zó zinloos’ is. ‘Dergelijke beunhazen zijn duur, kunnen feitelijk niks, en maken de problemen over het algemeen groter dan ze zijn.’ 

Volgens hem is de kans op reputatieschade het kleinst als mensen gewoon hun telefoon opnemen, antwoord geven op journalistieke vragen. 

Schimmelpenninck: ‘Juist het inschakelen van een clown die ons de facto komt bedelen niet te schrijven over bepaalde zaken, triggert de onderzoeksjournalist; er zal wel wat achter zitten.'

Niet bereikbaar

De drie genoemde PR-adviseurs waren maandagochtend (nog) niet bereikbaar voor commentaar. Zodra we een reactie van ze hebben plaatsen we die online. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie