Premium

Qmusic torent in netto bereik online boven andere zenders uit

Qmusic en zijn themazenders hadden digitaal in 2016 een aandeel van 51 procent.

Dit blijkt uit luistercijfers die The Media Exchange vorig jaar heeft gemeten. Men onderzocht hoeveel luistersessies van tenminste 5 minuten er waren voor alle online themazenders.

Sky Radio is tweede zender, de ‘independents’ staan gezamenlijk op drie. FM-marktleider Radio 538 is vierde.

Marktaandeel op basis van netto bereik​

Totale luisterduur
De marktaandelen op basis van de totale luisterduur laten een evenwichtiger beeld zien. De gemiddelde luisterduur wordt berekend door het aantal streamstarts maal de gemiddelde luisterduur. Gemiddeld wordt er circa 60 minuten geluisterd naar online themazenders.

Marktaandeel op basis van luisterduur

Bijna 200 Gig aan data
Arthur Hoogendijk, CEO The Media Exchange: ‘We hebben de afgelopen maanden bijna 200 Gig aan data verwerkt om het luistergedrag van de online radioluisteraar in kaart te brengen. Door het analyseren van deze data in combinatie met onze samenwerking met MSI-ACI Europe hebben wij nu inzicht in de profielen en de marktverhoudingen. Daarnaast hebben wij 35 effectstudies uitgevoerd in samenwerking met MeMo2. Deze informatie stelt ons in staat om onze bureaus en adverteerders nog beter te adviseren. Mooi dat we nu uitspraken kunnen doen over het luistergedrag naar online themazenders.’

Rob Beijersbergen, verkoopdirecteur Qmusic, verklaart het hoge marktaandeel online van zijn zender: ‘We steken veel tijd in onderzoek om zo de ideale muziekmix te kunnen aanbieden. Het is dan ook mooi om te zien dat onze online themazenders het zo goed doen. Samen met The Media Exchange hebben we op korte termijn de mogelijkheid om te geo-targeten. Blijven innoveren is voor ons essentieel om in te kunnen spelen op de behoefte van onze relaties.’  

Branchebreed?
Het is nog niet bekend of dit onderzoek van The Media Exchange ook branchebreed wordt opgezet, via het NLO. Eerder dit jaar werd bekend dat The Media Exchange en OMS hun samenwerking . The Media Exchange vertegenwoordigt nu onder meer Qmusic en independent partijen, OMS zenders als Radio 538 en Sky Radio.
OMS kondigde de digitale tak OMX aan. 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie