Maar liefst 8 van de 10 consumenten vinden het leuk om mee te denken over innovaties van een merk. Volgens het internationaal gerenommeerde instituut Trendwatching.com vinden sommige consumenten het niet alleen leuk om actief mee te denken met de ontwikkeling van producten en diensten, maar gaat het nog een stapje verder: van consument naar presumer.
Presumers voor iedere sector?
Volgens Trendwatching.com vallen ‘presumers’ zelfs binnen de top 10 meest cruciale consumententrends in 2013. Presumers waarderen het om al vóór de totstandkoming van producten en diensten actief betrokken te zijn bij de ontwikkeling ervan en dankzij bijvoorbeeld crowdfunding en nieuwe productietechnologieën zullen zij hiervoor ontelbare kansen hebben in 2013. Een relevante trend voor ons om in de gaten te houden, een vraag die mij alleen wel bezighoudt is hoe ver een bedrijf hierin kan gaan. Ik heb het idee dat ‘presumisme’ niet volledig inzetbaar is bij organisaties die te maken hebben met technologie-intensieve en relatief lange R&D-doorlooptijden en een wereldwijd productienetwerk.
Zuigen, gieten en trekken
Een manier voor ons om met deze vraag om te gaan is door onze eindgebruikers - kortom consumenten - actief in te zetten en zo inzichten te verzamelen om van te leren en hierop onze producten aan te passen. Zo constateerden we aan de hand van een etnografisch onderzoek in samenwerking met Continuum in Italië, de VS en China dat er vier hoofdredenen zijn waarom consumenten kiezen voor meeneemdrankjes, namelijk ter verfrissing, als dorstlesser na veel vochtverlies door bijvoorbeeld warmte, om aan te sterken na fysieke inspanningen en om extra energie te krijgen voorafgaand aan een activiteit. Een andere waardevolle bevinding was dat consumenten drie verschillende drinktechnieken gebruiken: een groep consumenten zuigt de inhoud uit een verpakking, een tweede groep maakt gebruik van een giettechniek en een derde groep trekt de inhoud uit de verpakking via de mond. Zodra we dit wisten, gingen we samen met de deelnemers van het onderzoek aan de slag met de ontwikkeling van een sluiting die voor deze drie groepen het uit-een-pakje drinkgemak bevorderde. Via een intensief ontwikkeltraject werden op basis van de consumenteninzichten verschillende prototypes ontwikkeld. Uiteindelijk is hier een verpakking uitgekomen die in meerdere landen op de markt is gebracht.
De meedenkende consument
Ik denk dat de intensiteit waarmee consumenten betrokken kunnen worden in innovatietrajecten per bedrijf verschilt. Het ene bedrijf kan daadwerkelijk de ontwikkeling van producten voor een deel bij de (potentiële) klant leggen, maar het andere bedrijf zal zich toch meer moeten richten op het proactief zoeken naar inzichten met behulp van de gebruiker en de daadwerkelijke ontwikkeling zelf moeten verzorgen. Ik ben benieuwd hoe de molbloglezer daarover denkt: geldt ‘presumisme’ voor elk bedrijf?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!