Beeld: Plan Nederland / Harmen de Jong
Plan Nederland ambassadeur Pip Pellens (bekend van soapserie GTST) en presentator Sebastiaan Labrie reisden onlangs af naar Bangladesh om met eigen ogen te zien wat de impact is van gedwongen huwelijken van minderjarige meisjes. De bekende Nederlanders spraken met meisjes en maakten kennis met jongeren die hier tegen strijden: de Wedding Busters. Het tweetal maakte een korte film die onderdeel is van een nieuwe campagne van Plan Nederland.
Het lijkt een programma als 3 op Reis
De hoofdfilm lijkt in eerste instantie op een reisprogramma zoals 3 op Reis, een programma waar Labrie vaker items voor maakte. Al snel blijkt dat het niet gaat om entertainment, maar om het goede doel: kindhuwelijken onder de aandacht brengen. Het doel is bewustzijn creëren en geld ophalen met een sms-actie. Doelgroep: vrouwen (en secundair mannen) 25-45 jaar.
Aanpak van kindhuwelijken
Tijdens de reis bezochten Pellens en Labrie een opvanghuis waar meisjes worden opgevangen die jong zijn uitgehuwelijkt en mishandeld. Daar leren ze een vak, zoals kleding maken, krijgen psychische begeleiding en leren voor zichzelf op te komen.
Organisatie Plan Nederland laat weten dat de aanpak zijn vruchten afwerpt: er zijn namelijk steeds meer dorpen kindhuwelijkvrij, met name in Bangladesh. Desondanks is het probleem wereldwijd nog steeds groot: elke 2 seconden ondergaat 1 meisje een gedwongen huwelijk. In de strijd die hierbij nodig is spelen de zogeheten Wedding Busters een belangrijke rol, een groep jongeren die zich actief verzet tegen kindhuwelijken. Zij geven voorlichting en blijven net zo lang op een voorgenomen huwelijk totdat het wordt afgeblazen. Sebastiaan Labrie ontmoette zo’n groep jongeren: ‘Ze moeten verandering uiteindelijk zelf bewerkstellingen. Het was mooi om de passie van de Wedding Busters te zien waarmee ze kindhuwelijken proberen te voorkomen.'
Sociale media en zenderhelden
De commercial is te zien op tv en de website van Plan Nederland. Daarnaast is de campagne zichtbaar op sociale media. Op sociale media van diverse tv-zender geven 'zenderhelden' (bijvoorbeeld presentator Kay Nambiar namens MTV) op hun eigen manier waarom het probleem aandacht verdient.
Plan Nederland koos voor deze campagne voor een samenwerking met BrandDeli, omdat dit mediabedrijf beschikt over meerdere tv-, online- en printkanalen. De campagne is te zien op 24 kitchen, MTV, Comedy Central, National Geograpic, Fox Sports, Spike, Fox en TLC.
Creditlist
Opdrachtgever: Martien Swart & Martha Nauta, Plan Nederland
Concept & Strategie: Sander Kalberg & Sander van Boxtel, BrandDeli
Productie: Bieke van Schijndel, BrandDeli
Regisseur/Producent: Dennis Roelofs, Moving Art
Accountmanager: Eefje Gubbens, BrandDeli
Projectmanager: Saskia Daane Bolier, BrandDeli
PR: Denise Cremers & Plan Nederland
Mediabureau: MEC
Content Bureau: Motion Content Group
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!