Premium

Persbericht over verdwenen reclamebureaus is een fijn staaltje van mislukte, data-gedreven pr

BoldData vraagt aandacht voor gestopte reclamebureaus, maar krijgt aandacht voor een dubieuze lijst van dertig topreclamebedrijven.

Afbeelding: Shutterstock

Data-gedreven pr is helemaal in. Bedrijven maken maar al te graag een pr-onderzoekje van de gegevens die zij tot hun beschikking hebben om het tot een nieuwsbericht te bestempelen. In de redactie-inbox van Adformatie zijn talrijke treurige voorbeelden te vinden.

De pr-actie van het Amsterdamse BoldData is ook in die categorie te scharen. De verkoper van online databasegegevens stuurde dinsdagochtend een ronkend persbericht rond, een-op-een overgenomen door verschillende media, waarin het claimt dat het aantal reclamebureaus in Nederland steeds sneller daalt. Dit jaar noteert het bedrijf een daling van 3,7 procent, wat zou betekenen dat er nog 25.360 reclamebureaus staan ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Met name eenpitters en middelgrote reclamebureaus (tot tien medewerkers) stoppen vaker. Het aantal reclamebureaus met meer dan tien medewerkers groeit wel licht, meldt de databaseverkoper.

Opmerkelijke toplijst

Nu is het predicaat ‘reclamebureau’ voor de gestopte zzp’ers al dubieus, maar BoldData komt ook met een ‘Top 30 Reclamebureaus in Nederland’ bij het persbericht. In die lijst staan naast bekende bureaus als Havas Lemz, GroupM, Dentsu, TBWA\Neboko en DDB Unlimited ook organisaties als Spotify Netherlands en Stichting Mediareclame Drenthe Assen. Ze behoren volgens BoldData allemaal tot de fine fleur van reclamebureaus in Nederland, met helemaal bovenaan: Kiss marketing & sales B.V. Rijkswijk. Hoe hebben we die in al die jaren toch kunnen missen op Adformatie.

We mailen BoldData voor de zekerheid wat vragen om uitleg, want we zijn benieuwd hoe het bedrijf in vredesnaam tot die top-dertig is gekomen. Oprichter en ceo Daan Wolff antwoordt snel. ‘Er wordt gekeken naar combinatie van omzet, aantal werknemers, oprichtingsdatum, concernstructuur e.d. Dit is een geautomatiseerd proces zodat we altijd verse content op onze website hebben. Sowieso is deze top dertig in een random volgorde. Dus ik weet niet wat je precies van plan bent hiermee? Wil je dit noemen in een artikel?’

Toplijst plots verwijderd

Dat was volgens ons wel de bedoeling van de persactie van Wolff zelf, maar wij twijfelen zelf behoorlijk en stellen enkele vervolgvragen over de opmerkelijke selectie van topreclamebureaus. Wolff mailt vlot terug dat de organisaties in de toplijst staan omdat zij bij de Kamer van Koophandel staan ingeschreven als reclamebureau (SBI-code 731101). BoldData zegt automatisch van elke SBI-code een toplijst te genereren. ‘Dit doen we vooral voor zoekmachines. We gebruiken hier honderd procent data uit de Kamer van Koophandel voor.’

Wolff geeft in dezelfde mail ook aan dat BoldData de toplijst van de webpagina verwijderd heeft ‘om verwarring te voorkomen bij dit persbericht.’ De lijst is nog wel te raadplegen via een archiefwebsite.

Vermelding in toplijst 'slaat nergens op'

We zijn inmiddels wel geïntrigeerd door de fascinerende lijst van BoldData en kijken wat nader naar Stichting Mediareclame Drenthe Assen. Wat voor partij is dit? Een Google-zoekopdracht levert een duidelijk antwoord op. In het jaarverslag van RTV Drenthe van 2022 is te lezen: ‘RTV Drenthe is een zelfstandige media-instelling en bestaat uit Stichting RTV Drenthe en Stichting Mediareclame Drenthe. De taken van RTV Drenthe zijn vastgelegd in de Mediawet.’ Aha, een regionale publieke omroep dus.

We bellen met George Wesseling, sales- en marketingmanager van RTV Drenthe. Hij had geen idee dat Stichting Mediareclame Drenthe Assen in de toplijst van BoldData stond en vindt dat ook ‘nergens op slaan’. ‘We zijn immers geen reclamebureau, we verkopen uitsluitend reclame voor onze drie kanalen; radio, tv en online. Goed dat die lijst offline gehaald is.’

Data bevat waste

Wolff van BoldData is zich nog steeds van geen kwaad bewust. In een nieuwe e-mail laat hij weten dat Stichting Mediareclame Drenthe Assen ‘staat ingeschreven als reclamebureau. Je kunt dit zelf nazien door een uittreksel te downloaden van deze organisatie.’ De vraag of hij het terecht of onterecht vindt dat Stichting Mediareclame Drenthe Assen in zijn top dertig van Nederlandse reclamebedrijven stond, laat hij onbeantwoord.

Wel laat hij weten dat ‘de lijst gebaseerd is op bedrijven in de SBI-code voor reclamebureaus. De SBI-code-indeling is de meest accurate branche-indeling.’ Indirect geeft Wolff wel aan dat de SBI-code-indeling niet altijd de lading dekt. In een eerdere e-mail schreef hij: ‘Bijvoorbeeld: als een Spotify zich in Nederland liever inschrijft als reclamebureau, dan voert de Kamer van Koophandel dit uit. Helaas zien we dit eigenlijk in alle SBI-codes van de Kamer van Koophandel. Binnen de Kamer van Koophandel is er dus altijd een klein percentage waste.’ De dataleverancier maakt zijn selecties daarom niet op de taxonomie van het woord reclamebedrijf. We selecteren datasets op basis van SBI-codes.’

Dat die selectie leidt tot een persberichtkop met ‘Steeds meer reclamebureaus gooien handdoek in de ring’ lijkt minder een probleem. En dat is nu juist het persbericht dat BoldData vanmorgen zelf verstuurde.

Met medewerking van Jasper Mulder.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie