'Online marketing is in de breedte volwassen geworden'

Zes vragen aan Patrick Petersen, auteur van het Handboek Online Marketing. Onlangs verscheen de vijfde editie.

1. Wat zijn de belangrijkste aanpassingen in het boek?

​&; toont online marketing in zijn volwassen vorm. Het boek is actueler dan ooit en gaat over middelen die zich &;bewezen&; hebben in de online marketingmix, zoals contentmarketing, engagement marketing en social media selling, maar ook mobiel en IoT. Het boek bevat bijdragen van vooraanstaande wetenschappers uit het vak, van onder anderen e-commerce professor Cor Molenaar, Beeckesteijn-directeur Hans Molenaar (zie foto hieronder, red) en mediapsycholoog Mischa Coster.&;

&;Verder is er meer aandacht voor online marketing strategie en hebben we weer veel nieuwe cases en voorbeelden, zowel op b2b- als b2c-gebied. Natuurlijk besteden we aandacht aan zaken als customer journey mapping en online conversie optimalisatie. En tenslotte is er gewerkt aan de redactie en structuur. Een maand na release is er nog geen spelfout gevonden.&

 

2. Als online marketing in dit tempo blijft expanderen, hoe lang kun jij dan nog alles kwijt in één handboek?

&;Om die reden is de opzet van het boek van begin af aan crossmediaal geweest. In het papieren boek behandel ik de kern van online marketing, online vullen we dat aan met meer dan 2500 bijdragen, zoals webinars, whitepapers, infographics, grafieken, video&;s, columns en onderzoeken, die per onderwerp de boel actueel houden. ​Het &;boek&; is zo vooral een lerend platform.&;

 

3. Wat vind je zelf de meest opvallende verandering in het vak, sinds de laatste editie?

&;Dat het in de breedte volwassen is geworden. Online marketing is serious business. Er worden harden eisen gesteld aan resultaten en budgetten gaan omhoog. Van &;aanwezig zijn&; en &;vindbaar zijn&; is het verschoven naar online selling; de customer journey en digitale touchpoints vliegen ons om de oren. In het boek hebben we V&D als voorbeeld, met visie en uitleg door prof. dr. Cor Molenaar.&;  


4. Iskander Smit voorspelde onlangs in Adformatie dat . Zie jij dit gebeuren?  

&;Dat heb ik al vermeld in deel 1 van het Handboek Online Marketing in 2009. Het is geen toekomst maar realiteit. Als ik een tv-programma kijk op mijn Koreaanse tv zie ik de relevante tweets aan de rechterkant van het scherm voorbij schieten. Die tv is keihard met wifi verbonden. Dat is dus IoT. HOM5 biedt inspiratie voor hoe dit soort ontwikkelingen in online marketing campagnes kunt integreren.&;​​
 

5. Hoe kijk jij aan tegen de opkomst van​ programmatic? Vloeit er teveel reclamegeld in de zakken van technologypartijen? En zo ja, wat kunnen ‘we’ hieraan doen?

&;Adverteren - en dan vooral online adverteren - wordt een uitdaging door de opkomst van adblockers. Contentmarketing zal, om dit verlies te compenseren, wel erg veel moeten overnemen van advertising. Dus programmatic op basis van contextual of behavioural targeting biedt wel zeker kansen. Waarbij ook weer IoT om de hoek komt kijken, omdat je daarmee realtime op gedrag kunt reageren.&;

&;Realtime marketing geloof ik overigens wel in. Bekijk het nuchter; we praten er vaak over, maar in de praktijk knippen wij nog steeds de aanbiedingen van de lokale slager uit het huis-aan-huis krantje om die met een magneetje op de koelkastdeur te plakken. Ook de papieren flyer kent trouwens weer een opleving op events.&;


6. Als jij hoopt dat de lezer één ding oppikt uit jouw boek, wat zou dat dan moeten zijn?

​&;Leer online denken.&;

Wil je alles weten over online marketing van Patrick Petersen? .

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie