Omzet Nederlandse digitale industrie steeg 16 procent in 2016

Branchevereniging Dutch Digital Agencies (DDA) maakt de resultaten van haar jaarlijkse kengetallenonderzoek bekend.

De digitale industrie is met deze 16 procent stijging volgens de DDA 'één van de grootste groeisectoren in de Nederlandse economie'. In 2015 was de groei nog 10 procent.

De leden van Dutch Digital Agencies waren in 2016 verantwoordelijk voor een gezamenlijke omzet van ruim 726 miljoen euro en noteerden gemiddeld een brutowinst van bijna 8 procent op hun omzet. 

Ook dit jaar groeit het aantal leden. De branchevereniging telt er op dit moment 125, een groei van 15 procent ten opzichte van 2016.

'Dezelfde customer experience online en offline' 
Voor Adjan Kodde, bestuursvoorzitter DDA, komen deze resultaten overeen met de ontwikkelingen die hij ziet in de digitale branche. “Als merk wil je een continue dialoog met je klanten hebben. Dit doe je door goede service te bieden en relevant te zijn. Oftewel online en offline dezelfde customer experience geven. Digitale bureaus hebben de ervaring in huis om merken hierbij aan de hand te nemen en technisch complexe platforms te realiseren die klanten op een laagdrempelige manier gebruiken in het dagelijkse leven. Nadenken over hoe met digital nieuwe business mogelijkheden gerealiseerd kunnen worden, zit in het dna van onze bureaus."

Omzet in het buitenland
Ruim 10 procent van de omzet wordt in het buitenland gedaan, zo'n 74 miljoen euro. Dit onderschrijft volgens Kodde het belang van internationalisering, één van de belangrijke pijlers van de vereniging. 'Deze ontwikkeling zien wij bij steeds meer leden. Hetzij het openen van een kantoor in het buitenland, hetzij een strategisch partnership met global merken waar in verschillende landen wordt samengewerkt. Wij ondersteunen deze ontwikkeling ook met verschillende buitenlandse initiatieven zoals handelsmissies, beurzen en podia.'

Werkgelegenheid nam toe
De werkgelegenheid binnen DDA is in 2016 wederom toegenomen. Zo steeg het aantal fte in 2016 naar bijna 6.000, dat is een groei van ruim 9 procent ten opzichte van 2015. Kodde: 'De bureaus groeien hard, maar dit betekent ook dat er een steeds grotere vraag ontstaat naar creatief en technisch talent. Initiatieven als de Master of Digital Design van de HvA en ons eigen Talentenprogramma helpen met de aanwas van nieuw talent. Dit blijft een belangrijk aandachtspunt van DDA.'

Verwachtingen 2017
De verwachtingen voor 2017 zijn volgens de DDA leden ook positief met een geschatte winstgroei van 15 procent.

Conclusr uit Breda voert jaarlijks het kengetallenonderzoek uit. Aan het onderzoek van dit jaar hebben 117 bedrijven deelgenomen. Vorig jaar waren dat er 106.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie