Nieuwe opstelling commercieel wereldvoetbalelftal

Ronaldo, Rooney en Spaanse toppers naar huis. Samsung en Nike grote verliezers.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Van de opstelling van wereldelftal met meest gesponsorde voetballers is niet veel meer over. Meer dan de helft van de spelers zit alweer thuis.

In de oorspronkelijke selectie die voorafgaand aan het WK door sportmarketingbureau Trefpunt-PRISM  in samenwerking met Adformatie was samengesteld, stonden: Iker Casillas, Gerard Piqué en Andrés Iniesta uit Spanje, Philipp Lahm en Mario Götze uit Duitsland, Thiago Silva en Neymar uit Brazilië, Wayne Rooney (Engeland), Keisuke Honda (Japan), Lionel Messi (Argentinië) en Cristiano Ronaldo (Portugal).

Naast de Spaanse sterren (Casillas, Piqué en Iniesta), keerden na de poulefase ook Rooney, Ronaldo en Honda richting huis. In hun plaats zijn de reserves opgeroepen. Nieuwe spelers in het elftal van meest gesponsorde voetballers, zijn: Manuel Neuer (Duitsland), Vincent Kompany en Eden Hazard (België), Oscar en David Luiz (Brazilië) en – zowaar een Nederlander - Robin van Persie. Blijven staan zijn: Philipp Lahm, Mario Götze, Thiago Silva, Neymar en Lionel Messi.

De sponsorwaarde valt wel een stuk lager uit. Werd het oorspronkelijke elftal gewaardeerd op rond 87,5 miljoen euro, het nieuwe team komt op zo’n 60 miljoen.

Wat Harold Zwarts van Trefpunt-PRISM betreft, laat het WK in Brazilië zien dat het op voorhand kiezen voor de grote namen niet altijd de beste keuze hoeft  te zijn. ‘Kijk naar de campagnes van Nike en Samsung. Praktisch alle vedettes in hun commercials zijn al naar huis of speelden een zeer flets toernooi. Hadden deze merken gekozen voor minder voor de hand liggende sterren dan hadden ze daar nu nog de vruchten van kunnen plukken’.

Uitschakeling kan de waarde van sponsoring ernstig verminderen. Maar het kan veel erger. Wangedrag bijvoorbeeld op het voetbalveld. Het bijtincident met Luis Suárez was voor zijn sponsor 888poker de druppel die de emmer deed overlopen. Het bedrijf besloot de samenwerking met de Uruguayaanse voetballer per direct te beëindigen.

Samsung

: The Beginning

Nike

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie