Ongeacht de embargoregeling is al járen voorafgaand aan Prinsjesdag bekend wat er zoal naar buiten komt. Of waarover iets naar buiten zal komen. Desondanks (of juist daardoor) zetten voorheen veel lobbyisten binnen hun organisaties collega's aan het werk om vanaf de vrijdag vóór Prinsjesdag alle begrotingsstukken door te nemen om vervolgens op basis van het gevondene vervolgacties (meestal: een persbericht) uit te voeren. Dankzij de nieuwe situatie is dit rituele circus verleden tijd. Tijd om écht aan PA te doen.
Met de nieuwe embargoregeling van de regering is er ook voor lobbyisten veel veranderd. Tot en met 2005 was het redelijk te doen relevante stukken via-via te pakken te krijgen vóór het weekend voor Prinsjesdag. Bekend ritueel was het vervolgens binnen de organisatie (laten) samenvatten en analyseren van de stukken om vervolgens op Prinsjesdag direct met een antwoord op de regeringsplannen voor het komend jaar naar buiten te kunnen. Soms aan de hand van een publicitair offensief, in ieder geval altijd aan de hand van een persbericht. Soms met media-aandacht, vaak ook niet.
De nieuwe embargoregeling maakt dit allemaal veel moeilijker. Een zegen, zeg ik op basis van de afgelopen twee jaar. Want wat betekent de regeling? Natuurlijk, je probeert nog steeds de plannen te pakken te krijgen. Maar omdat de kans daarop relatief klein is, wordt het belangrijk om op basis van wat bekend is te bepalen wat jouw organisatie naar voren wil brengen. En dat scheelt een hoop ruis op de lijn.
Opdracht is vervolgens wel om beleidscollega's duidelijk te maken dat ze echt niet uitgebreid aan de slag hoeven vóór Prinsjesdag. Wat vreemd of niet nog aardig wat aandacht vraagt. Blijkbaar offeren mensen graag hun weekend op.
Dus: brainstorm voorafgaand aan Prinsjesdag, waarbij op hoofdlijnen het verhaal wordt vastgesteld. Om vervolgens 'marginaal te toetsen' aan wat er uiteindelijk om 15.15 wordt gepubliceerd.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!