Zapten we vorig jaar gemiddeld tussen tien verschillende kanalen, nu zijn dat er nog maar zeven. Dit blijkt uit het jaarlijkse televisieonderzoek dat Blauw Research in opdracht van KPN uitvoert onder ruim duizend Nederlanders van 18 jaar en ouder. Van alle zenders is Nederland1 het meest geliefd. Muziekzenders MTV en TMF het minst. Ook over de dit jaar veel besproken tv-salarissen waren ze duidelijk: geen enkele presentator hoort meer te verdienen dan minister-president Balkenende.
Terwijl het aanbod van kanalen groeit, is het aantal zenders dat Nederlanders bekijken in vergelijking met vorig jaar aanzienlijk afgenomen. Vorig jaar bekeek Nederland nog tien kanalen, dit jaar zijn dat er gemiddeld nog zeven. 60 pct van de respondenten geeft aan slechts vijf zenders te bekijken.
Mannen zappengemiddeld naar 7,6 kanalen, vrouwen houden het bij 6,2. De tijd die Nederlanders spenderen voor de televisie is nagenoeg gelijk gebleven: 45 procent van de respondenten kijkt 3 tot 4 uur per dag. Jongeren (18-34 jaar) kijken minder televisie. Van de jongere doelgroep kijkt 45 procent minder dan drie uur per dag, van de 50-plussers is dit 33 procent.
Bijna de helft (49 pct) van de Nederlanders zegt Nederland 1 absoluut niet kwijt te willen. Daarna volgen RTL4 en SBS6, waar vier op de tien Nederlanders in geen geval vanaf wil. Naast favoriete zenders, is ook gevraagd welke zenders de respondenten wél zouden kunnen missen. 59 pct geeft aan zonder TMF te kunnen, 56% denkt dit over MTV. Wel is er een verschil tussen de leeftijdscategorieën: bijna 70 pct van de 50-plussers kan deze zenders missen, tegenover 41 pct een minderheid van de jongeren (41 pct TMF en 34 pct MTV).
De opmars van digitale televisie lijkt niet meer te stoppen. Bijna de helft (45 procent) maakt er gebruik van. Analoge ontvangst is sinds 2007 bijna gehalveerd tot 34 procent. Nederlanders bekijken programma’s bij voorkeur op televisie. Eenderde van de jongeren gebruikt regelmatig de pc als televisie. Tv kijken op de mobiele telefoon doet slechts 1 pct.
Opvallend is dat de standplaats van de tv verschuift. Gaf vorig jaar nog 99 pct van de tv-bezitters aan een televisie in de woonkamer te hebben staan, nu is dat nog 94 pct. Vergeleken met vorig jaar staat er nu wel vaker een tv in de slaapkamer van de kinderen. Deze is nu bij 18 pct van de Nederlanders voorzien van een televisie, terwijl dit vorig jaar nog 14 pct was. De bank blijft de favoriete kijkspot voor ruim driekwart van de Nederlanders. Tien pct van de kijkers kijkt het liefst vanuit bed.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!