Thuis noemen we het eerste katern van De Telegraaf de nachtkaars. De voorpagina is lekker, eigenlijk elke dag. Maar daarna wordt het elke pagina minder. Ná pagina vijf is het uit met de pret. Dan blader je binnen vijf seconden het katern door en leg je het weg. In de hoop dat Telesport en de Financiële Telegraaf nog iets te bieden hebben.
Al jarenlang lukt het de uitgever niet om de papieren krant te verbeteren. Waar de Volkskrant met name, maar ook het AD, hun papieren versie sterk hebben verbeterd, is het eerste stuk van De Telegraaf volledig verouderd. De Persgroep heeft haar papieren uitgaven stevig onder handen genomen. Elke pagina moet raak zijn. Bij De Telegraaf lijken ze er niet eens aan te denken dat de abonnee een beter product moet krijgen.
In dat licht is het initiatief om een paar broodnodige euro’s bij te verdienen door voor columns te laten betalen, wel bijzonder. De verkochte papieren oplage daalt zo hard dat er nu echt extra inkomsten uit het merk De Telegraaf moeten komen. Maar de kortste weg naar méér inkomsten kunnen wel eens zitten in een verbetering van je product.
Je kunt marketen wat je wilt, je kunt kortingen geven op een abonnement, cadeautjes weggeven; zolang je product, de papieren krant (en met name het eerste katern) dezelfde vorm kent als twintig jaar geleden, moet je niet raar opkijken dat lezers weglopen.
Lezers pikken het niet. En ik kan me niet voorstellen dat er één adverteerder is die voor z’n lol op pagina 8 van De Telegraaf staat.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!