Mobiel is hèt ingrediënt van vooruitgang in veel markten. Philips Hue en Nest brengen domotica naar de consument. Betalingsverkeer staat op de drempel van verandering. Horloges worden slim. Maar wat gebeurt er als we deze vooruitgang richten op mensen die geen horloge, lichtknop of pinpas hebben?
De wereldbevolking groeit deze eeuw naar 9 tot 12 miljard mensen. Dit betekent dat de productie van voedsel 70% moet meegroeien om de huidige (te lage) voedselvoorziening op niveau te houden. Mobiele technologie kan hier enorm veel betekenen. Er zijn initiatieven die boeren grip bieden op wat er op het land gebeurt. Door het land uit te rusten met sensoren en hiernaar te gaan handelen. Je kan zo beter voorspellen hoeveel fertilizer welk stuk land nodig heeft. Je leert het land kennen. Met GPS kan je zaaien op exact de juiste posities. Je kapitaliseert technologie in de agri wereld. En dit is hard nodig.
Helaas komt voedsel lang niet altijd op de juiste plek. Om te registreren hoe het met voeding van kinderen is gesteld heeft Unicef daarom een goedkope armband bedacht. Deze armband wordt gebruikt in de derde wereld. De potentie van verzamelde data van dit soort wearables is niet te bevatten.
Naast voeding is ziekte een urgent thema in de derde wereld. Zo wordt malaria in Afrika nog steeds 400.000 kinderen per jaar fataal. Gek genoeg is het gebrek aan informatie een van redenen dat de ziekte moeilijk te controleren is. Nu zijn er inmiddels 1 miljard telefoons in Africa. Dit biedt perspectief. Onder andere Google investeert in een project wat malaria gerelateerde data vanaf mobiel verzamelt. Snel snappen wat er gebeurt, waar het gebeurt, en hoe medicatie aanslaat kan miljoenen mensen het leven redden. Lees ook dit inspirerende artikel op Wired hierover.
Mobiel was dus één markt, maar is nu overal hèt ingrediënt van vooruitgang. Laten we leveren waar dit het hardste nodig is. Op naar een mooi 2015!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!