Microsoft en PR: net iets teveel bugs

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Maar liefst 1,5 miljard dollar investeert Microsoft ter van Windows 8.
Je vraagt je af waarom zoveel geld nodig is voor wat gepresenteerd wordt als een grote sprong voorwaarts – kennelijk verkoopt deze grootse vernieuwing van een bekend bedrijf zichzelf niet zomaar. Journalisten die met Microsoft bellen voor informatie over de toegevoegde waarde van Windows 8 krijgen verwarde antwoorden - het bedrijf is kennelijk zelf ook .

Het vertrouwen dat ze vroeg of laat van rivaal Apple winnen blijft Microsoft kenmerken. Veel geciteerd is op het verschijnen van de iPhone in 2007: “That is the most expensive phone in the world. And it doesn’t appeal to business customers because it doesn’t have a keyboard.”
Het navolgende succes van de iPhone ontmoedigde Microsoft niet. In 2010 organiseerde Microsoft een bijzondere PR-stunt in de vorm van een voor iPhone en Blackberry omdat Windows Phone 7 eraan kwam. Inmiddels is Blackberry inderdaad bijna ter ziele, evenals Windows Phone 7 trouwens.

In een dit jaar zegt Craig Mundie, Microsoft&;s chief research and strategy officer, dat Microsoft altijd goed op de toekomst heeft geanticipeerd, waarbij hij als voorbeeld geeft dat ze al een muziekspeler hadden voordat de iPod er was. Op de vraag van Spiegel wat er mis ging in de uitvoering zei Mundie dat Microsoft toen te druk was met cybercrime, waar ze als marktleider veel last van hadden. Dat klinkt toch een beetje als een penalty missen en het publiek de schuld geven.

In een onlangs zegt Ballmer tevreden te zijn met het eigen businessmodel en noemt Apple daarnaast een kleine speler. Daarmee negeert Ballmer de realiteit: In 2004 werd voor elke keer dat Apple zijn besturingssysteem iOs verkocht er 54x zoveel Windows verkocht. In 2011 is die verhouding veranderd naar .

De meeste ICT-analisten verwachten dat de PC-markt afneemt ten gunste van mobiel internet, een markt waar Microsoft tot op heden niet meer dan een paar procent inneemt. De oude missie van Bill Gates "A computer on every desk and in every home." moet dus veranderen. Wall Street Journal vroeg Ballmer naar de nieuwe missie van Microsoft, waarop hij zegt: “We talk internally about enabling people and businesses throughout the world to realize their full potential. Whether that&;s sexy or not, putting you in control of your world, and letting you do things you weren&;t able to do before, that&;s what we&;re about for people and for businesses.” Kunt u het volgen? In ieder geval zal Steven Sinofsky, de man die Windows 8 ontwikkelde, het niet meer meemaken; hij werd kort na de lancering .

De ruimte voor PR-verbetering: minder over de concurrent praten en meer over de eigen kracht. En als je die eigen kracht niet kan benoemen moet je daar aan werken; adverteren lost dat probleem niet op.

Wekelijks bespreekt Piet Hein Coebergh, lector PR & Social Media aan , geslaagde en minder geslaagde uitingen van public relations.
Piet Hein op Twitter:

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie