Met Mattie en Wietze slaat Talpa Radio twee vliegen in één klap

Mattie en Wietze zouden van Qmusic naar Sky Radio vertrekken. Evert Bronkhorst over wat dat zou betekenen voor betrokken zenders.

De kogel is door de kerk. Als we het AD mogen geloven is de overstap van Mattie en Wietze van Qmusic naar Sky Radio een feit.

Een opvallende move als we kijken naar het format van Sky Radio. Ze laten dus het non-spot format los dat ze – bijna 30 jaar geleden - in 1988 introduceerden. Een format dat ze geen windeieren heeft gelegd. Ondanks de opkomst van streaming muziek luisteren, blijft Sky Radio al die jaren een hele stabiele factor in het radiolandschap, wat een hele knappe prestatie is.

Zoals al eerder her en der is opgemerkt lijkt de overstap van het dj-duo van Qmusic een zeer slimme strategische move van Talpa Radio (lees: John de Mol). Immers, door deze transfer worden twee vliegen in één klap geslagen: je verzwakt één van je belangrijkste concurrenten (Qmusic) en versterkt Sky Radio in hun ‘zwakste’ timeslot.

Marktleider in de ochtend
Een goede ochtendshow trekt mensen naar een zender en heel zwart wit gezegd profiteer je hier de hele dag van. Bij Qmusic zijn Mattie en Wietze in het timeslot 06.00-09.00 uur op werkdagen marktleider binnen de doelgroep Vrouwen 20-34 jaar en de tweede zender bij Mannen 20-34 jaar. 

Binnen 20-34 jaar is tussen 07.00-19.00 uur Qmusic ook de marktleider, gevolgd door Radio 538. Het is niet geheel onlogisch te veronderstellen dat een verzwakking van het ochtendtijdvak ook zijn doorwerking zal hebben op de gehele dag.

Sky Radio scoort in het ochtendtijdvak duidelijk minder dan de rest van de dag. Met een sterkere programmering in de ochtend en het verwachte doorluistereffect is de aanname dat de zender niet alleen in de ochtend groeit maar daar ook de rest van de dag van profiteert.

Opvolgers staan niet direct klaar
Maar gaat het ook zo uitpakken? Spannend wordt het wat het antwoord van Qmusic zal zijn. Gaat men elders dj’s ‘wegkopen’ of houdt men vast aan het principe om jonge mensen op te leiden en deze een kans te geven.

Op korte termijn gaat dat zeker luisteraars kosten (zie de effecten bij 3FM na het vertrek van boegbeelden). En binnen het huidige dj-bestand van Qmusic zie ik de opvolgers niet direct klaar staan.

Maar ook is de vraag wat de huidige luisteraars van Sky Radio ervan vinden. Ze kiezen immers bewust voor een non-spot muziekzender in het ochtendtijdvak. Hoeveel van deze groep zal de zender verlaten en bijvoorbeeld naar een streamingdienst overstappen?

Strategische keuzes
Daarnaast zijn er ook duidelijk lange termijn strategische keuzes achter deze stap van Talpa Radio. Als de gepresenteerde ochtendshow op Sky Radio een succes wordt, kun je er op wachten dat we binnen afzienbare tijd ook een gepresenteerde avondshow op deze zender krijgen.

Verder loopt eind 2018 het contract tussen Edwin Evers en Radio 538 af. De grote vraag is of hij daarna nog door wil in de ochtend. Hij heeft meerdere malen (ook nog recent) aangegeven nooit een ochtendshow op een andere zender te willen maken. Maar mocht hij ooit besluiten om naar een ander timeslot te willen, dan heeft Talpa Radio een aantal van de belangrijkste ‘poppetjes’ in radioland onder contract en kan dus het grote geschuif beginnen.

Kortom, het worden weer spannende maanden. Natuurlijk is het eerst wachten op de officiële bevestiging. Maar het feit dat Persgroeptitel AD het nieuws over Persgroep merk Qmusic brengt.

Evert Bronkhorst is Strategy Director bij Vizeum

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie