De heroïsche wijze waarop Mathieu van de Poel wereldkampioen wielrennen werd in Glasgow had een storm aan superlatieven tot gevolg op sociale media en de Nederlandse nieuwssites.
Mathieu Magisch! allitereert De Telegraaf op de opening van zijn Telesport-pagina, nadat het op de voorpagina al een relatief bescheiden kop ‘Onstuitbaar’ had gebruikt. Het AD kwalificeert de prestatie van Van der Poel als Meesterwerk.
L’Equipe slaat toe
De winnaar van de nieuwsmedia is de Franse nieuwssite L’Equipe dat twee keer toeslaat. Als openingsfoto heeft het een foto van een verbeten Van der Poel met daarbij de mythologische verwijzing: ‘Titanesque’. Op de bijlage over het WK wielrennen kopt het: Van der Poel, alleen op de wereld.
Namens ons
Op alle sociale media weten mensen niet hoe ze Van der Poel de hemel in moeten prijzen.Uiteraard valt de term 'geschiedenis geschreven' veelvuldig, al dan niet met verwijzing naar de 38 jaar sinds de laatste Nederlandse wereldkampioen op de weg, Joop Zoetemelk.
Namens het hele Nederlandse volk brengen de twee grootste sportsupporters van het land de felicitaties over. Het is een wat vreemd bericht waarin de kersverse wereldkampioen in de derde persoon wordt beschreven, maar uiteindelijk wel direct wordt gefeliciteerd door het Koninklijk paar.
Goede match: 'Big Mat' van een sponsor vlak boven het hoofd van MVDP
Jordi van de Bovenkamp wil een huldiging.
Van 'Not thanks to the shoes' tot: hier is een hoes
Uiteraard is de winst van Van der Poel voor sponsors een moment om de wielrenner te eren en zichzelf even te laten zien. Daar is het uiteindelijk toch allemaal om te doen.
Shimano gaat in een Insta-post in op de zege en het doorzettingsvermogen van de wereldkampioen, maar vergeet de steun die hij had van Shimano's Dura- Ace groupset niet te noemen. Iemand kan het niet laten in een reactie te schrijven: 'Not thanks to the shoes though 🤭', verwijzend naar de kapotte Shimano-schoen na de valpartij van Van der Poel.
En leverancier van fietsaccesoires lift mee op de bagagedrage van het succes van MVDP, en biedt hem een fietshoes aan..
'White bips only'
Kalas sportswear, een van de sponsoren van het Alpecin-Deceuninck-team waarvoor Mathieu van der Poel rijdt, heeft de dag na de zege de regenboogtrui al klaar: en een zwarte wielrenbroek.
Dat laatste blijkt een doodzonde, enkele wielerfans tikken het sportmerk op de vingers. Bij een regenboogtrui hoort een witte broek: 'White bips only'.
De Nederlandse Loterij, sponsor van het Nederlands wielrenteam, krast een boodschap voor Van der Poel in elkaar.
Dynamic Bike Care haakt in op zijn TikToks, met emofilmpje en een bekende sound .....
@dynamicbikecare World champion!!!! 🌈🌈🌈 Congrats Mathieu!!!! #dynamicbikecare #mathieuvanderpoel #alpecindeceuninck #worldchampionship ♬ Space Song - Beach House
Cheeky, Van Aert er steeds achter
Alpecin Cycling zelf plaatst uiteraard ook diverse berichten over de unieke prestatie van Van der Poel, die als eerste zowel in het veldrijden als de westrijd op de weg wereldkampioen werd. Een reageerder valt het wel op dat er een paar foto's zijn gekozen waarop de Belgische concurrent Wout van Aert achter Van der Poel aanrijdt.
De concurrentie tussen beide wielrenners is er al langer trouwens.
Duwen als Mathieu
Een Italiaanse sportsite trekt trouwens een les uit het vermogen van Van der Poel: 'Wat je ook moet duwen, doe alsof je MVDP bent op weg naar de wereldtitel.'
Een revanche om te vieren
De winst in Glasgow was natuurlijk de perfecte revanche voor het WK van vorig jaar, toen Van der Poel de avond voor de wedstrijd enkele uren in een Australische cel moest doorbrengen.Hij stapte toen voortijdig uit de wedstrijd
Dit keer reed hij de wedstrijd uit om als eerste aan de finish te komen. De Speld weet dat Van der Poel nog lang heeft gefeest in zijn hotel.
Kinderen niet blij met luidruchtige Van der Poel in hotel: ‘Vandaag belangrijk proefwerk’ https://t.co/pAaIQXTjF6
— DeSpeldSport (@SpeldSport) August 7, 2023