In een brandbrief aan staatssecretaris Sander Dekker(Media) luiden 53 hoofdredacteuren en directieleden, onder wie hoofdredacteuren en directieleden van NRC, De Persgroep en De Telegraaf, de noodklok vanwege de voorgenomen plannen van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) om de komende jaren vol in te zetten op digitale media.
De brief komt vlak voor de bekendmaking van het nieuwe concessiebeleidsplan van de NPO en de omroepen. Die wordt maandag naar Den Haag gestuurd. De hoofdredacties reageren op het eerder via de Volkskrant uitgelekte concept van het plan. Daarin stond onder meer beschreven dat de NPO alle internetactiviteiten wil clusteren, een nieuwe video-on-demand-dienst gaat beginnen en over het algemeen meer macht wil weghalen bij de afzonderlijke omroepen.
Vooral de positie van de NOS hierin baart de uitgevers zorgen. ''In de strijd om het publiek is de NOS met haar apps op smartphones en tablets bijna marktleider, zonder dat het aanbod zich onderscheidt van het nieuwsaanbod van private nieuwsorganisaties. Dat roept de vraag op waar de grenzen van de publieke nieuwsvoorziening moeten liggen.''
Volgens de ondertekenaars moeten juist op digitale platforms private nieuwsmedia hun economische fundament zien te vinden. ''Gescheiden werelden van dagbladen, radio en televisie zijn opgegaan in het digitale domein, met rechtstreekse, harde concurrentie als gevolg.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!