Het persbericht is rommelig en niet wat je van Talpa Network verwacht, schrijft mediajournalist Bas Vlugt op zijn site nederlandsmedianieuws.nl. ‘Maar als ik check, is het toch overtuigend. De website www.sbs7.nl bestaat echt. het bericht komt binnen vanaf email adres info@sbs7.nl, dat is dus ook echt.’
Vlugt besluit ondanks enige argwaan het bericht te publiceren en als ‘breaking’ de wereld in te sturen. Een paar minuten later weet hij dat hij in de maling is genomen. Hij is niet de enige die er in trapt, sites als Televizier.nl en Dutchcowboys hebben ook medling van de nieuwe mannenzender gemaakt.
Het hoax-bericht is afkomstig van Bucket Boys TV, dat met John de Mol in contact wilde komen en zijn aandacht wilde trekken.
Via een vriend kregen de makers de domeinnaam SBS7.nl in handen. Tegen Nederlandsmedianieuws vertelt Bucket Boy Thijs Meeuwsen dat ze SBS7 alleen konden lanceren als het een echt bedrijf was.
Bovendien hadden ze voor een geloofwaardig persbericht een echte quote van John de Mol nodig. Die vonden ze In Heeswijk Dinther, waar een fietsenmaker met de naam John de Mol werkt.
Meeuwsen: 'Hij heeft het bedrijf SBS7 opgericht. In de fietsenwinkel heeft hij een persconferentie gehouden, waar we zijn quote hebben vastgelegd.’
De mannen maakten het onderstaande filmpje, met een juridische dreiging van Talpa.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!