Mark Blok is aangetreden als vice-president communicatie bij Albert Heijn, Etos en Gall & Gall. Naar nu bekend is geworden is hij vorige maand voor de Ahold-retailermerken begonnen.
Blok werkte hiervoor bij Heineken International, eerst als director corporate affairs, later werd aan die functietitel 'chief transformation officer' toegevoegd. In februari van dit jaar vertrok hij bij Heineken en nam daarna een periode om zijn volgende stap te overdenken.
'Alles bij het oude laten is makkelijker. Meteen door naar het volgende ook', schrijft hij op LinkedIn over zijn keuze.
Het ‘momentum’ om voor Albert Heijn te kiezen was er toen Blok sprak met Johan Van Der Zanden en Marit van Egmond over een mogelijke plek bij Albert Heijn. Hij besloot van het groen van Heineken met een tussenstap, een soort hinkstapsprong, naar het blauw van de supermarktketen te gaan.
Albert Heijn is de ‘samenleving in het klein’, schrijft Blok. ‘Waar grote zaken samen komen en je met kleine stappen grote bijdrages kan leveren. Dat vind ik boeiend. Mooi om daar nu samen met ons team en alle andere collega's aan te mogen werken. En waar ik Heineken met een tas vol herinneringen verliet, is de kleur van mijn boodschappentas duidelijker dan ooit.’
Met de keuze voor Albert Heijn rijgt Mark Blok inmiddels een mooie ketting aan grote merken. Hij had een vliegende start van zijn loopbaan toen hij in 2012 de Shell Stimulation Award for Excellence in Corporate Communication won met zijn boek Kop dicht, Mond open over corporate silence. Hij was destijds werkzaam bij strategy-consultant bij Proof Reputation.
Via verschillende functies bij ING, AkzoNobel, KPMG en de NS belandde hij in 2015 bij Ikea, aanvankelijk als specialist communicatie en employer branding, daarna als chief communication officer.