Ondanks het meer dan lastige jaar 2010 voelen de verschillende partijen in de marketingcommunicatie − bureaus, adverteerders en media − zich nog steeds redelijk happy in hun vak. Net als vorig jaar geven ze het vak het rapportcijfer 8. Toch zijn bureaumensen in iets mindere mate enthousiast dan vorig jaar - in plaats van 76 pct is dat nu 69 pct.
Dat blijkt uit onderzoek dat Adformatie en onderzoeksbureau Blauw samen uitvoerden onder in totaal 543 vakgenoten. Ook is te zien dat het vak als werkveld kleerscheurtjes oploopt. Vakmensen zijn namelijk minder tevreden over hun werk in marcom: in 2009 was nog meer dan de helft tevreden en in 2010 is dat nog 44 pct. Ook de groep ontevreden medewerkers is gestegen. Dat is nu 30 pct ten opzichte van 23 pct in ‘09. Met name adverteerders zijn minder tevreden.
Een vergelijkbare tendens is te zien in het plezier dat men in het werk ervaart. Voelde in ‘09 de helft zich nog gelukkiger dan drie jaar ervoor, nu is dat nog 40 pct. Ook is het aantal mensen dat zich ongelukkiger voelt in de drie groepen gestegen. De reden voor de toegenomen ontevredenheid en minder gevoel van geluk zit in de crisis. En misschien wel meer dan in ‘09. Toen gaf 40 pct aan dat hun gevoel niet gerelateerd was aan de crisis en nu is dat nog maar 1 op 6.
‘Ook binnen een doorgaans populaire branche als deze is de rek er op een gegeven moment uit. Er wordt veel van medewerkers gevraagd, terwijl er weinig compensatie tegenover staat’, stelt Jos Vink van
Blauw Research. De crisisgerelateerde redenen die dit jaar vaker genoemd worden, zijn dat de stemming in algehele zin niet leuker is geworden en dat er gewoonweg minder werk te doen is.
Daarnaast lijkt het erop dat sommige vakmensen zich niet helemaal kunnen vinden in de richting waarin het vak zich ontwikkelt. Adverteerders zijn pessimistisch over het aantrekken van de markt binnen twee jaar. Vorig jaar achtte de helft van de adverteerders het waarschijnlijk dat de marcombranche binnen twee jaar weer zou aantrekken tot het niveau van voor de crisis. Dit jaar is dat slechts een derde. Vink: ‘Voor adverteerders wordt nu kennelijk duidelijk dat budgetten niet zo maar weer op hetzelfde niveau terugkeren.’
Ook bureau- en mediamensen lijken er minder van overtuigd dat we weer op het oude niveau terugkomen. Ook in algemene zin verwacht men dat de branche blijvend is veranderd. De helft van de vakmensen zegt dat de branche nooit meer hetzelfde wordt als voor de crisis. De mensen van bureauzijde zijn er zelfs nog stelliger in: 65 pct verwacht dat de branche van voor de crisis tot het verleden behoort.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!