Uit onderzoek van Google in samenwerking met Ipsos, Mobile Marketing Association en IAB blijkt dat mensen steeds specifiekere zoekopdrachten laten uitvoeren. Dit biedt kansen voor lokale ondernemers, omdat consumenten steeds lokaler gaan zoeken.
Het onderzoeksrapport laat twee grote trends zien: de opkomst van gesproken en lokale zoekopdrachten. Gesproken zoekopdrachten winnen aan populariteit door Apple's Siri en promotie door toepassingen als Google's gesproken zoekopties. Hierdoor worden steeds meer zoekopdrachten in een vragende vorm gesteld als: 'Hoe laat draait film X in de bioscoop?'.
Om in te spelen op deze trend heeft Google zijn 'Search Engine Results Page (SERP)' uitgebreid met enkele toepassingen. Zo krijg je als je vraagt welke films er draaien op een avond, gelijk te zien welke films er hoe laat draaien bij jou in de buurt. Of als je zoekt op 'pizza', krijg je alle Italiaanse restaurants en bezorgservices op een kaart te zien.
Wat kunnen ondernemers hiermee?
De context van een zoekopdracht wordt daarmee steeds belangrijker. In het onderzoeksrapport is te zien dat de meeste zoekopdrachten worden uitgevoerd op basis van persoonlijke context. Google geeft daarbij zes tips om jouw lokale SEO op orde te brengen:
- Koppel je NAT-gegevens: Zorg ervoor dat je naam, adres en telefoonnummer worden vermeld op je website en zorg ervoor dat deze zijn gekoppeld aan jouw merknaam.
- Maak aparte pagina's per locatie: Als jouw bedrijf meerdere locaties kent, maak dan per locatie een aparte pagina. Zorg ook dat hier je naam, adres en telefoonnummer herhaaldelijk worden vermeldt.
- Implementeer locatie-markeringen: Om het voor zoekmachines makkelijker te maken om specifieke elementen te begrijpen moet je ook gestructureerde locatie-markeringen toevoegen. Je vindt voorbeelden op schema.org.
- Zoek contact met je klanten: Doe actief mee met lokale evenementen (ook offline) en organiseer ze ook.
- Zet Google+ en Bing Local op.
- Zorg dat je klanten kunnen reviewen: Dit zorgt ervoor dat je voor een hogere relevantie binnen de zoekresultaten.
Het gehele onderzoeksrapport is hier te vinden.