LinkedIn, 7 adviezen om een community op te bouwen met content

Hoe krijg je een schare volgers van je company pages?

LinkedIn is natuurlijk allang niet meer dat platform voor recruiters en mensen die op zoek zijn naar een baan. Met de overname van SlideShare, Pulse, de start van het Influencer-programma en de mogelijkheid tot publiceren voor iedereen, is het ook een verzamelplaats voor content geworden. Bedrijven kunnen zich met hun content profileren als relevante partij voor hun doelgroepen.

Er is echter zoveel content, dat mensen irrelevante of te commerciële boodschappen gemakkelijk blocken. Wil je je doelgroep bereiken en binden, dan moet je nuttige en engaging content bieden. Daarmee bouw je aan je relaties.

Met deze 7 adviezen, stappen van LinkedIn werk je aan betrokken volgers van je Company Page en het creëren van merkambassadeurs.

1. Werk aan je uitstraling

Op de LinkedIn Company Page vertel je het verhaal van jouw merk. Bedenk je voordat je start goed, wat je met de pagina wilt bereiken. Wat is je doel? Met de ‘edit’ knop rechts bovenin kan je in uitgebreid omschrijven wie je bent, wat je doet, wat je biedt etc. Company Pages zijn erg SEO-vriendelijk. Google laat tot 156 karakters van je paginatekst zien, dus zorg dat deze omschrijving duidelijk is en de juiste keywords bevat. Er wordt op LinkedIn namelijk veel gezocht op keywords. Gebruik dus de woorden die jouw werkveld en expertise goed omschrijven. Zorg ook voor een opvallende afbeelding die direct de boodschap vertelt die je wilt brengen.

2. Trek nieuwe volgers

Zodra je je bedrijf goed hebt neergezet, kan je gaan werken aan je netwerk. Een paar tips:

Activeer collega’s
Medewerkers zijn sneller bereid om wat te doen met Company Updates dan mensen buiten je bedrijf. Moedig hen dan ook aan om een link naar de Company Page op te nemen in hun email-handtekening.

Breng je Company Page onder de aandacht van klanten en partners

Zodra je pagina is ingericht, kan je werken aan het genereren van traffic door bijvoorbeeld een scherpe blog te plaatsen die een discussie losmaakt en dus voor engagement zorgt.

Voeg een ‘follow’ knop toe aan je website

Op developer.linkedin.com staat een code waarmee je een ‘follow’ knop kan toevoegen aan je eigen website. Met een simpele klik kunnen mensen jouw Company Page gaan volgen. Zij moeten dan wel LinkedIn-lid zijn. Deze knop kan je ook toevoegen aan je emailnieuwsbrief bijvoorbeeld.

3. Experimenteer met Showcase Pages

Heb je specifieke doelgroepen die je wil informeren omdat je bijvoorbeeld meerdere producten of diensten biedt? Dan zijn Showcase Pages interessant. Hier kun je een specifiek onderwerp of deel van je organisatie uitlichten.

4. Engage je volgers

De beste relaties komen voort uit goede gesprekken. En een gesprek open je op LinkedIn met een informatieve en inspirerende update die past bij jouw merkbelofte en waarden. Vermijd commerciële boodschappen. Houd bij het formuleren van een status update deze vier tips in je achterhoofd:

Wees vriendelijk en behulpzaam
Eenzijdige ‘gesprekken’ zijn niet leuk. Dus plaats geen overdreven commerciële boodschappen. Als je bedrijfs- of productnieuws plaatst, verzeker jezelf er dan van dat deze content van waarde is voor je volgers.

Post minimaal eens per werkdag
Consistent posten van content stimuleert engagement en bevordert de relatie. Mensen weten wat ze van je kunnen verwachten.

Denk na over timing
Updates die in de ochtend worden geplaatst, krijgen de hoogste engagement. En ook na kantooruren is er weer een kleine piek. Experimenteer met tijden om erachter te komen wat voor jou het beste werkt.

Link naar goede content
Company Updates die een link bevatten, hebben gemiddeld 45% meer engagement dan updates zonder link. Vergeet niet om een pakkende zin bij de link te formuleren, zodat je volgers weten wat ze kunnen vinden en dus doorklikken.

5. Zorg dat je content aansluit bij specifieke doelgroepen

Content die aansluit bij bepaalde professionele interesses resoneert het beste. Met LinkedIn’s Targeted Updates kan je simpel specifieke content delen met een specifieke groep. In plaats van ‘share with all’ kan je kiezen voor ‘share with targeted audience’. Deze groepen kan je samenstellen op basis van locatie, functie, industrie, bedrijfsgrootte of senioriteit.

6. Groei door het netwerk
Niets beïnvloedt de perceptie en het gedrag van mensen zo erg als een aanbeveling van een vriend, collega of familielid. Als je content plaatst op je Company Page, dan kunnen je volgers dit liken, sharen of erop reageren waardoor jouw boodschap ook weer hun eerstegraads connecties bereikt. Elke interactie met jouw content, fungeert als een aanbeveling voor jouw content en merk.

Maar hoe vergroot je de kans dat jouw netwerk jouw content deelt? Zes tips:

Link naar relevante ‘best of’ lijstjes
Lijstjes met de ‘top 10..’ of de ‘5 beste..’ worden gemiddeld 40% vaker gedeeld.

Post interessante video’s
Posts met een linke naar YouTube video’s krijgen twee keer zoveel engagement dan posts zonder video.

Luister naar gesprekken buiten LinkedIn
Denk aan reacties op een blogpost, op je website etc. Op deze manier breng je de topics in kaart die leven onder je doelgroep. Als je content plaatst die goed aansluit bij de interesses van je doelgroep, zal je meer engagement krijgen.

Nodig klanten uit om een review te schrijven
Dit is meteen zichtbaar in hun eigen netwerk.

Vraag je volgers op LinkedIn om feedback
Of het nou gaat om trends in je vakgebied, uitdagingen als professional, nieuwe producten etc. Status updates die een vraag bevatten, hebben bijna 50% meer engagement dan updates zonder vraag.

Duik in de comments op je content
Een gesprek komt van twee kanten. Zorg dus dat je tijd hebt om vragen te beantwoorden en bedank volgers die goede opmerkingen plaatsen.

7. Analyseer en stuur bij
Zoals bij elke marketingcampagne kan je pas beoordelen of iets een succes is als je de effecten meet en bijstuurt. LinkedIn heeft een analytics tool waarmee je inzichten vergaart die je kan gebruiken bij het versterken van je netwerk op LinkedIn. Het experimenteren met verschillende types content is de beste manier om te kijken wat engagement oplevert.

Inspiratie van anderen?
In vind je 12 voorbeelden van bedrijven met een fantastische Company Page én de redenen waarom zij het zo goed doen.

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie