Deze week bestaat Schiphol 90 jaar. Het is daarmee de oudste internationale luchthaven die nog steeds gelegen is op dezelfde locatie als waar het ooit begon.
Werd Schiphol eerder deze maand al verkozen tot beste luchthaven van Europa, deze week ontving onze vaderlandse luchthaven ook de OAG Airport Marketing Award. Of deze prijzen nou echt wat voorstellen, daarover valt te discussiëren, maar feit blijft wel dat Schiphol ze wint ten koste van vele andere luchthavens.
Het Britse magazine Business Traveller verkoos Schiphol onlangs tot beste luchthaven van Europa. Ze laat daarbij Londen Heathrow, Munchen en London Gatwick achter zich. Op de website van Quote is de totale uitslag te vinden in pdf-formaat.
Tijdens Routes 2006, volgens eigen zeggen het belangrijkste netwerkevenement voor luchtvaartmaatschappijen en luchthavens, ontving Schiphol ook de OAG Airport Marketing Award in de categorie voor serieus grote luchthavens. Het evenement vond dit jaar plaats in Dubai, nagenoeg de hele luchtvaartindustrie was er vertegenwoordigd en de onderscheiding werd reeds voor de tiende maal uitgereikt.
Maar wat doet Schiphol dan beter dan andere luchthavens? Jammer genoeg is er van beide verkiezingen geen juryrapport voorhanden. Maar het succes zal ongetwijfeld samenhangen met de AirportCity-formule. Op de website zegt Schiphol daar zelf over: "Schiphol Group bedenkt, bouwt en de regie voert vanuit een heel eigen perspectief. Zij ziet een luchthaven als een stad, die op maat gesneden voorzieningen biedt voor verschillende gebruikers."
Kijkend naar de Aviation Marketing van Schiphol, valt het natuurlijk al snel op dat Schiphol een belangrijk merk is. De naam staat ergens voor en de merknaam vertegenwoordigt veel meer dan alleen een vliegveld.
En eerlijk is eerlijk, al kun je je als reiziger nog best weleens ergens aan irriteren, wanneer je voor je terugvlucht op de buitenlandse luchthaven aankomt dan mag je alleen maar hopen dat je daar dezelfde faciliteiten aantreft als op het vertrouwde Schiphol.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!