(Interview) Ernst Jan Bos over visuele storytelling op Pinterest

Patrick Petersen interviewt in de 2e, herziene druk van het Handboek Content Strategie Ernst Jan Bos, social media-consultant, over de mogelijkheden van visuele storytelling met Pinterest.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Beeld bepaalt, en beïnvloedt sterk je verhaal. Beelden moeten dus werkelijk ondersteunend zijn voor de content die je gebruikt. Ernst Jan Bos: ‘Visuele contentmarketing richt zich op die specialiteit. Niet alleen het plaatje moet goed zijn, ook de context van de afbeelding moet passen in de sfeer die de content uitstraalt.’

Heb je een voorbeeld van visuele storytelling?

Bos: ‘De animatiefilm ‘Paperman’ is een pakkend voorbeeld van visuele storytelling. In deze Oscar-winnende video wordt geen woord gesproken. De beelden moeten het verhaal vertellen, en dat deden ze!’ 

Pinterest is een belangrijk platform voor visuele storytelling, en heeft daarbij het voordeel dat er altijd een backlink is naar de bronwebsite. Zorgt dus voor meer traffic naar de website. 

Wat is een goed voorbeeld van een merk dat aan visual storytelling doet met Pinterest?

Bos: ‘De Honda Pintermission-actie was bedoeld om destijds het vernieuwde model CR-V op een unieke manier onder de aandacht te brengen. Honda heeft vijf redelijk invloedrijke jonge pinners, de doelgroep voor de auto, uitgezocht en deze een dag de mogelijkheid gegeven met een missie op pad te gaan. De missie was om pins van hun eigen borden tot leven te brengen en die weer te pinnen op speciale borden.’

‘Honda maakte speciale borden met hun profiel en verder wat persoonlijke notities. Daarna mochten ze met een bedrag van $ 500 een dag vrij nemen en foto’s maken of pins pakken van andere websites en die op hun borden zetten.’

Wat was het resultaat?
Bos: ‘Hebben de pinners veel op de borden gezet? Nee, dat niet. Maar 4,6 miljoen mensen hebben de borden gezien. De pinners zelf hebben niet eens zoveel volgers en bereik. Maar alles daaromheen is gaan leven. Het is gaan leven op Twitter met de hashtag . Het bord Pintermission heeft ruim 900.000 volgers en daarmee een immens bereik. Van de hele campagne kan gezegd worden dat er meer dan 16.000.000 media-impressies waren.’

Wat is nu echt de kracht van storytelling?
Bos: ‘Dat er op een heel andere manier visuele storytelling is toegepast. De foto’s gaven niets aan over de Honda CR-V maar het hele verhaal werd constant teruggeleid naar . Deze hashtag stond wel sterk in relatie met Honda. Er wordt dus op een heel unieke manier gebruik gemaakt van de ‘stories’.’

Wat is dé manier om als organisatie jouw verhaal te vertellen?
Bos: ‘Er zijn vele manieren te bedenken om je verhaal beeldend te maken. Laat het team eens zien waarin je kan komen te werken. Laat een aantal bezienswaardigheden zien in een stad waarop je kan vliegen. Pak een product en laat het zien in verschillende toepassingen.’

Het hele interview is terug te lezen in het vernieuwde . In het boek lees je hoe contentmarketing is ontstaan, welke modellen er zijn en hoe je een juiste contentstrategie opzet en uitrolt.  Met cases van Landal Greenparks, Philips, De Hypotheekshop, AtMost.TV en de TU Delft. Nu .

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie