In drie maanden tijd is de Hunkemöller-app meer dan 50.000 keer gedownload. De mobiele membercard wordt al intensief gebruikt. In de nieuwe versie komen daar ‘New Arrivals’, push-notificaties en een QR-scanner bij. Advies- en ontwikkelbureau Mobile Strategy heeft Hunkemöller begeleid bij de implementatie en uitrol van hun mobiele strategie en de ontwikkeling van de mobiele webshop en applicaties. Oprichter en managing director Nishant Dogra beantwoordt een aantal vragen.
Wat kun je vertellen over de mobiele strategie van Hunkemller?
‘Voorafgaand aan de lancering van de mobiele site en applicaties hebben wij samen met Hunkemöller de 'huidige situatie' en organisatiedoelstellingen goed in kaart gebracht. Op basis hiervan zijn wij gaan onderzoeken welke mobiele strategie het beste past bij Hunkemller en hoe mobiel duurzaam bijdrage kan leveren aan het bedrijfsresultaat. Dit is een cruciale fase omdat je hier exact uitstippelt wat de concrete doelstellingen en targets zijn, met bijkomende investering en ROI. In fase twee lag de focus op de optimalisatie van de Webshop voor mobiel en tablet. Fase drie was de lancering van een innovatieve applicatie met de focus op de winkels, membercard en de koppeling tussen online en offline. Voor de lancering van de mobiele apps is er een speciaal marketingplan opgesteld, inclusief een launch party, training van winkelpersoneel en een samenwerking met Samsung’.
Hunkemöller ziet consumenten steeds vaker direct producten bestellen via tablets en smartphones. Doen ze dat buiten de winkels of ook al daarbinnen?
‘Dit doen zij momenteel voornamelijk buiten de winkels. Hunkemöller is pas recentelijk gestart met het plaatsen van tablets in de flagshipstores. Zowel voor het winkelpersoneel als de consument is het nog vrij nieuw om direct producten te bestellen op de winkelvloer. Dit zal de komende jaren verder gaan groeien. Klanten plaatsen wel steeds vaker bestellingen vanaf een smartphone of tablet, iets wat veel andere retailers momenteel ook zien.’
Eerder deze maand gaf de CEO van Hunkemöller, Philip Mountford, aan dat de winkels binnen vijf jaar compleet getransformeerd zullen zijn met onder andere eigen applicaties en tablets in de flagshipstores. Waarom is dat?
‘Hiervoor citeer ik Philip Mountford: “De markt is uitdagend, met veel branchevervaging en een lastige economie. Dan moet je consumenten goede producten en service geven.” Aanvullend: door het plaatsen van tablets op de winkelvloer hoef je minder vaak nee te verkopen. Tevens is het een extra service voor de consument.’
Hoe zien de flagshipstores er over vijf jaar uit?
‘Momenteel kunnen klanten in de flagshipstores op iPads direct bestellen in de webshop, ze kunnen hun membercard scannen, ook vanaf hun smartphone, en ze kunnen de app downloaden. De paskamers zijn voorzien van een ‘do not disturb’- of ‘assistance needed’-deurhanger. En er is ‘roomservice’. Wie op de bel in de paskamer drukt, krijgt advies of een rek vol slipjes en bh’s in de juiste maat. Cross-channel wordt de komende jaren steeds belangrijker. Een verdere integratie tussen online en offline ligt daarom voor de hand.’
Je ziet Hunkemöller als schoolvoorbeeld voor andere retailers. Leg eens uit?
Hunkemöller laat goed zien hoe retailers gebruik kunnen maken van mobiel; zowel via een mobiele webshop, eigen innovatieve applicaties en tablets op de winkelvloer. Hunkemöller is tevens de eerste retailorganisatie in de Benelux met een volledig mobile loyalty card app. In een wereld waar plastic pasjes steeds minder gebruikt worden, kunnen klanten nu direct met hun smartphone punten sparen, verzilveren, gegevens aanpassen, de spaaroverzicht bekijken en toegang krijgen tot persoonlijke coupons. Mobiel is zo een belangrijke schakel tussen online en offline.’
Welke andere toekomstige innovaties op het gebied van mobile en smartphones komen eraan en hoe gaat Hunkemöller hierop inspelen?
‘HTML5 zal belangrijker gaan worden de komende jaren. Voor nu is dit echter minder relevant; bedrijven kiezen momenteel liever voor 'native' applicaties omdat dit meer mogelijkheden biedt.
Natuurlijk zijn de ontwikkelingen op gebied van Near Field Communication (NFC) ook erg interessant voor retailers. Over enkele jaren zullen zowel betalingen als loyaliteitsprogramma's hieraan gekoppeld zijn. De consument hoeft dan alleen zijn smartphone voor een reader te houden.
Het is belangrijk om bovenstaande zaken goed te blijven volgen en hier tijdig op in te spelen. Momenteel staan er voor de Hunkemöller-app nog een hoop nieuwe zaken op de roadmap, waaronder; verdere personalisatie, het toevoegen van nieuwe functies, verdere integratie op de winkelvloer en internationalisatie.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!