Drie weken geleden ging Carglass de buis op met een nieuwe commercial in het Fries. Zoals ik in een eerder blog al schreef wordt de hoofdrol in een commercial van Carglass altijd gespeeld door een eigen medewerker. In dit geval door Halbe uit Friesland die laat zien dat de mobiele service van Carglass ook op afgelegen plaatsen komt. De commercial is opgenomen in het Friese Oude Bildtzijl, een van de meest noordelijke plaatsen van het land. Om zo authentiek mogelijk te zijn, werd besloten om de commercial ook in de Friese taal te maken. Het was voor Halbe veel natuurlijker om het in zijn ‘moederstaal’ te doen.
De Friese commercial heeft nogal wat los gemaakt. Niet iedereen was even gecharmeerd van deze keuze (om het zacht uit te drukken). Maar ach, de meeste commercials voor Carglass krijgen wel wat kritiek.
Hoewel: van de 51.000 keer dat de commercial online bekeken werd, waren de stemmen aardig in balans: 81 voor leuk, 113 voor niet leuk.
Interessanter is om te zien dat binnen korte tijd een nieuwe versie verscheen met daarin ‘Gurbe’ als hoofdrolspeler. Een zeer grappige parodie die inmiddels meer dan 100.000 (!) keer bekeken is op Youtube. De parodie werd gemaakt door de Friese broers Marcel en Jacob de Vries van Fryske video’s. Maar nog meer consumenten gingen inhaken: er verscheen inmiddels een versie in het Brabantse (8000 views binnen 5 dagen) met een hoog New Kids gehalte en ook een Limburgse (of beter: een Kerkraadse) met bijna 5000 views. Deze cijfers vallen overigens volledig in het niet bij de Carglass inhaker uit Portugal (ja, ook daar wordt deze campagne uitgezonden); daar werd de parodie 4,5 miljoen keer bekeken.
Leuk hoor ik u denken, maar wat is dan inhaken van die consumenten dan wel waard. Allereerst leidt het tot een veel bredere zichtbaarheid van de campagne.
Onder andere AD, Parool als de Telegraaf deden verslag van de Friese inhaker en plaatsen daarbij ook de originele versie. De commercial werd onder andere besproken op 3FM bij Timur Open radio, bij Claudia de Brey en De Heer ontwaakt. De video was te zien in Hjoed van Omrop Fryslan en EditieNL van RTL4. Daarmee werd de parodie al gauw 'trending' op Youtube .
Maar: dat gebeurde dus allemaal pas nadat er een parodie was gemaakt.
Een geschenk uit de hemel voor een merk waarbij top of mind awareness een belangrijke doelstelling is. Earned media in optima forma.
Maar is dit dan niet schadelijk voor het merk. Juist niet. De Carglass commercial zijn een fenomeen geworden. Ze horen er gewoon bij en omdat iedereen ze kent, zijn ze een dankbaar onderwerp voor een parodie. Youp van het Hek wijdde er zelfs een lange sketch aan tijdens zijn Nieuwjaarsconference. Docente marketing @manonkuipers vertelt in een tweet dat ze de campagne tijdens haar lessen gaat bespreken. Testimonials zoals Carglass krijgen al kritiek sinds de wasmiddelen commercials uit de zeventiger en tachtiger jaren. Maar we weten ook dat het voor low involvement merken een prima strategie is om een overtuigend verhaal te vertellen. En daar is reclame uiteindelijk voor bedoeld. De inhakers leiden tot een veel grotere bekendheid van de campagne en geven Carglass tenslotte ook nog de mogelijkheid om in een persbericht helder toe te lichten waarom ze deze campagne gemaakt hebben. Woordvoerder Johan Boelhouwer: Automobilisten willen ruitschade snel en goed laten oplossen. Niemand weet meer van het oplossen van ruitschade dan onze service monteurs. Daarom vinden we het logisch dat eigen medewerkers het gemak van onze service aan huis uitleggen op tv. De eigen medewerker is in dit geval een Friese service monteur die in Friesland aan huis een sterretje repareert en de taal van zijn klant spreekt."
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!