‘If anyone here is in advertising… Kill yourself’.

Het grote ongelijk van Bill Hicks.

[gastblog, door Ronald van Schaik] “There’s no rationalisation for what you do and you are Satan’s little helpers. Seriously. You are the ruiner of all things good.”

Bill Hicks in 1993 over Advertising. Na een blik op de Innovation Shortlist moet Bill zijn woorden toch wel terug nemen?

Ik ben een groot fan van Bill Hicks, de meester van Standup Comedy. Hoewel hij al in ‘93 vermoord is door zijn beste vriend Marlboro, zijn zijn woorden over de hypocrisie en absurditeit van onze wereld nog steeds actueel. In aanloop naar het Cannes Lions festival moest ik denken aan deze scene uit zijn show Revelations uit ‘93.

 

Vannacht had ik een gesprek met hem:

“Er is veel veranderd sinds 1993, Bill. Marketing en Advertising zijn niet meer het geldbeluste kwaad waar je toen over sprak. Creativiteit en technologie hebben democratie in het zadel geholpen, revoluties zichtbaar gemaakt en mensen dichter bij elkaar gebracht. De wereld is transparanter en de consumenten wijzer.

Zingeving en maatschappelijke verantwoordelijkheid, duurzaamheid en evenredigheid zijn belangrijke thema’s voor merken. We willen werkelijk iets betekenen voor de wereld. Advertising, Creativiteit en Technologie zijn partners. Strategische, creatieve en technologische breinen werken samen om de wereld een betere plek te maken. “Creativity can save the world” zeggen we nu.

Kijk even mee naar de Innovation Shortlist van Cannes Lions, ’s werelds grootste advertising festival. We redden levens door gevaarlijke muggen te bestrijden of door elkaar razendsnel te waarschuwen bij rampen, we kunnen zelfs in afgelegen gebieden noodhulp oproepen.

We bieden slechtzienden op laagdrempelige manier informatie en tijd en betrekken ze emotioneel bij sociale interactie. We sporen diabetes op en maken het leven van diabetici een beetje comfortabeler, we bestrijden HIV, voorkomen hersenbeschadiging, en doen onderzoek naar Alzheimer met gaming.

We zijn van ver gekomen, niet Bill?”

Hij was even stil, inhaleerde en blies uit.

“Sure, you made some progress. But still. There are two kinds of people. Those who are in it for the purpose and those who are in it for the money. You focus on well-being because you ran out of options. The Hypodermic Needle Theory lost its power so you had to change your strategy to sell your stuff. The new magic words are “responsibility” and “innovation”.

Seriously? A kart on the moon? Sunhats with solar panels? A connected basketball? That’s your new way to change the world with creativity? Who of you will be talking about serving a good cause on the Cannes boulevard? You will drop the project after it has won some metal.

I know what you’re thinking. ‘Ooh, you know what he’s doing now? He’s going for the innovative righteous indignation dollar. That’s a big dollar. A lot of people are feeling that indignation. We’ve done research - huge market.’ Damnit, I’m not doing that!

“Maar Bill…”

“Proof me wrong in 10 years Ronald.”

Ronald van Schaik is oprichter en creatief directeur van digitaal bureau Kaliber.

In de aanloop naar Cannes Lions plaatsen we dagelijks artikelen over dit festival en zijn bezoekers. Alle artikelen lees je terug in ons

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie