Vandaag gaan de Ieren naar de stembus voor een referendum over het homohuwelijk. Vanzelfsprekend is de legalisatie van het ‘gay-marriage’ nog niet, waardoor het belangrijk is om vooral jongeren richting de stembussen te lokken.
Met dat doel ontwikkelde Hailo en Guns or Knives de grappige campagne 'The Heterophobic Taxi Driver'. In de video wordt de taxichauffeur gebeld door een vriend die enkele 'heterofobische' uitspraken doet. De stunt met nietsvermoedende passagiers werd opgenomen met verborgen camera's en mensen die aangeven voor het homohuwelijk te stemmen, kunnen online een voucher activeren voor een gratis taxirit.
‘In Dublin is het gebruikelijk dat taxichauffeurs hun meningen uitspreken en delen’, aldus Kevin Keenan, creative director van Guns or Knives. ‘We wilden het traditionele vooroordeel een twist geven, door discriminatie op de hak te nemen. We hadden daarvoor een echte taxichauffeur gevonden, die zijn taak meer dan goed uitvoerde.’
Keenan: ‘De ontwikkeling en de verspreiding is daarna heel snel gegaan. Binnen een week hebben we de video gefilmd en gemonteerd, om vervolgens al het mediabudget in de twee dagen in aanloop naar het referendum te stoppen. Hiermee hoopten we genoeg reuring voor het homohuwelijk te genereren en om natuurlijk zo veel mogelijk taxi's te vullen.'
Credits
Client: Hailo
Advertising Agency: Guns or Knives
Creative Director: Kevin Keenan
Art Director: Barry Sweeney
Copywriter: Shane Brennan
Managing Director: Zara Flynn
Account Director: Róisín Field
Account Manager: Anna Reddan
Agency Producer: Claire O'Doherty
PR: Slattery PR
Production Company: Dave Davin, RAIC Productions
Director: Stu Teehan
Location Producer: Eoin Kernan
Sound Operator: Alan Scully