Er zijn te weinig bedrijven die gebruik maken van de meetbaarheid van het Internet. Vandaag kwam ik een interessant verhaal op Be Connected tegen over autofabrikant Hyundai. Ze meten op een slimme manier het gedrag van bezoekers op hun websites.
Wat is het geval? In mei van dit jaar vielen de autoverkopen voor de Hyundai Sonata tegen ten opzichte van de maand ervoor. Maar wat bleek, op de website was in de maand mei twee keer zoveel belangstelling voor dit model. Ze kwamen erachter dat potentiele klanten naar bepaalde opties en kleuren op zoek waren, die juist niet bij de dealers op voorraad waren en dus ook niet leverbaar waren.
En ja dan verkoop je minder auto's. Vroeger hadden ze gezegd, "de vraag is teruggelopen", nu weten ze waarom en gebruiken ze hun websites om realtime en continu marktonderzoek te doen naar de wensen van hun klanten.
Das andere koek, de meeste van ons blijven toch hangen in het meten van de hoeveelheid bezoekers. Het gaat er echter niet om, dat je meet. Het gaat er om dat je slim meet. Alleen slim meten, is weten. De rest is nutteloos. Toch iets om over na te denken.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!