Waren innovaties voorheen top-secret, tegenwoordig zien technologiebedrijven ook wat 'een kijkje in de toekomst' voor je imago kan doen. Daarom is het nu de beurt aan Hewlett-Packard om de wereld toekomstige producten te tonen. Daar ontkom je natuurlijk ook niet aan, als je slogan 'HP Invent' is.
De belangrijkste gedachte achter veel toekomstige HP producten zal (waar hebben we dat eerder gehoord?) 'eenvoud' zijn. Minder functies, knopjes en keuzes. Less is more.
Het meest opvallende concept in die categorie is een horloge, zie de afbeelding hierboven, die als gateway zal moeten gaan fungeren voor allerlei mobiele apparaten.
Een stukje uitleg. Veel mobiele apparaten worden volgepropt met zendertjes. Bluetooth, WiFi, InfraRood, WiMax, UMTS, GPRS, diverse GSM-standaarden en ga zo maar door. HP voorziet dat in de toekomst een apparaat als dit horloge alle communicatie voor z'n rekening kan nemen. Ieder mobiel apparaat in de buurt kan, via wat voor verbinding dan ook, contact zoeken met deze hub. Die zal contact maken met een netwerk, waarschijnlijk via Ultra-Wide Band, of met ieder willekeurig apparaat in de buurt. Gemak dient de mens.
Volgens HP gaan we steeds meer gebruik maken van thin clients. Dit zijn 'domme' terminals, die enkel het beeld laten zien dat bij een server hoort die verderop in een netwerk staat. Alsof je een wireless beeldscherm, muis en toetsenbord oppakt en ergens anders neerzet.
Een thin client heeft dus zelf geen processor en harddisk aan boord. Het apparaat is een licht touchscreen-scherm dat verbinding heeft met een server waarop alle informatie wordt verwerkt. Ik zie ziekenhuispersoneel hier wel mee rondlopen: licht, handig in gebruik en het complete patientendossier met één klik bereikbaar. Maar wat te denken van enqueteurs bijvoorbeeld?
De hierboven getoonde tafel is niet het meest originele ontwerp. Microsoft en Philips hebben al eens eerder een dergelijk idee getoond. Het leuke aan dit ontwerp is dat je een tablet-PC erin kunt zetten, waarna de tafel je beeldscherm wordt. Tegelijkertijd wordt je PC opgeladen.
Zelf vind ik de producten niet bijzonder sexy. Wanneer je de toekomstvisie van HP voorzichtig vergelijkt met die van Philips (als dat mag...), valt vooral op dat HP iets meer technisch is ingesteld en wat meer focust op productspecificaties. Philips focust vooral op oplossingen, vanuit een (latente) behoefte producten ontwikkelen. HP gaat wat meer uit van de techniek, Philips wat meer vanuit de consument.
Opvallend is wel dat 'eenvoud' het belangrijkste adagium voor veel producenten lijkt te worden de komende jaren. Met de iPod als het grote voorbeeld. De consument wil af van de duimdikke handleidingen en de honderden mogelijkheden die niemand gebruikt. Het is aan de producenten om hem daarbij te helpen.
Voor wie meer wil lezen: TrustedReviews.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!