In hoeverre tijdschriftentak WPG Media daar aan heeft bijgedragen, is niet bekend. WPG geeft deze cijfers niet. Het Nederlands-Vlaamse concern heeft de boekenuitgevers De Bezige Bij, AW Bruna, Standaard Uitgeverij, educatieve uitgever Zwijsen en magazines als Voetbal International, Vrij Nederland en Happinez in het portfolio.
De omzet daalde van 159,7 miljoen in 2013 naar 149,3 miljoen vorig jaar. Desondanks realiseerde WPG Uitgevers een bedrijfsresultaat van 23,5 miljoen euro. Gecorrigeerd voor uitzonderlijke baten en lasten toont 2014 een operationeel bedrijfsresultaat van 8,7 miljoen (ebitda 13,2 miljoen). De daling van de omzet heeft in belangrijke mate te maken met het verzelfstandigen van een aantal activiteiten die voorheen bijdroegen aan de WPG-omzet.
De onderneming is per 31 december 2014 volledig schuldenvrij. De cashpositie bedraagt 23,3 miljoen euro. De bedrijfslasten daalden op jaarbasis met 32,1 miljoen euro. De met de bank afgesproken convenanten werden over 2014 (ruimschoots) behaald.
Reorganisatie
Onder druk van een krimpende boeken- en advertentiemarkt begon WPG Uitgevers in 2013 een reorganisatie die leidde tot de verkoop van activa en de verzelfstandiging van een aantal uitgeverijen, waaronder Singel Uitgevers. Ook gingen er banen verloren. Vorig jaar werd onroerend goed verkocht en verhuisde WPG naar een nieuw pand aan de Wibautstraat in Amsterdam.
Algemeen directeur Koen Clement: 'De uitzonderlijke baten en lasten hebben natuurlijk een grote impact op het uiteindelijke winstcijfer, maar ook zonder dat gegeven kijkt WPG terug op een uitstekend financieel jaar: het bedrijfsresultaat uit gewone bedrijfsvoering bedroeg 8,7 miljoen euro.'
WPG Media heeft zijn activiteiten per 1 januari 2015 verdeeld in vier domeinen: Mindstyle, Kind, Actief Leven en Kwaliteitsjournalistiek. Voetbal International (VI) is een vijfde domein dat losstaat van de andere titels. Verder werd dit jaar een investering gedaan in BrandViews.
Raad van Commissarissen
De Raad van Commissarissen meldt verheugd te zijn 'dat de zware inspanningen van de afgelopen twee jaar zo’n goede financiële prestatie hebben opgeleverd. Het sterke managementteam neemt volop nieuwe initiatieven, wat een noodzakelijke voorwaarde is voor voortbestaan op de lange termijn in het snel veranderende medialandschap. Management en medewerkers hebben tijdig gereageerd door naast het klassieke papieren boek en tijdschrift ook bijvoorbeeld eigen tv-reeksen in België te creëren, een videostrategie voor tijdschriften te ontwikkelen, Vrij Nederland geslaagd te digitaliseren en moderniseren en Happinez internationaal te lanceren (in Duitsland, Frankrijk, binnenkort Engeland en de Verenigde Staten).'