Premium

Het vak vliegt uit: 5 vragen aan movers

Een nieuwe baan brengt nieuwe avonturen, de zomervakantie is hét moment om aan vijf prominente vakgenoten die recent van job wisselden te vragen hoe zij zich hun nieuwe seizoen voorstellen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Jeroen van Inkel
Jeroen van Inkel (53) stapt per 1 september over van Q-music naar Radio Veronica, waar hij de middag-show ‘Van Inkel in de Middag’ presenteert. Hij werkte sinds 2005 bij Q-Music en daarvoor bij Radio ­Veronica, Radio 538 en Veronica.

1. Was je niet meer gelukkig in je vorige baan?
‘Zeker wel. Maar ik kreeg een mooie aanbieding van Radio Veronica die mij aan het denken zette. Bij Q-Music zie ik steeds meer verjongingsdrift. Het afgelopen jaar waren de cijfers briljant. In de doelgroep vrouwen 20-49 jaar was mijn show zelfs marktleider. Maar Radio Veronica wil een nieuwe weg inslaan. Tijd voor een move.’

2. Wat gaat jou gelukkig maken in je nieuwe baan?
‘De mogelijkheid om te bouwen. Het marktaandeel te vergroten. Maar in de eerste plaats het radio maken op zich. Lekker elke dag drie uur lang een radioprogramma maken.’

3. Wat is de belangrijkste les die je in je vorige baan hebt geleerd?
‘Stel je luisteraar centraal. Leg ook veel uit, blijf vertellen wat de bedoeling is van bepaalde programmaonderdelen maar pas op voor schoolmeestergedrag. En formeer een goed team om je heen. Producer/regisseur Martijn Zuurveen gaat met mij mee naar Radio Veronica.’

4. Waarom wordt Veronica beter van jouw komst?
‘Ik denk vooral dat Radio Veronica en ik een hele goeie match zijn. Ik heb er natuurlijk ook al 18 jaar gewerkt en zelfs toen ik al bij Q-Music werkte dacht men dat ik nog steeds bij Veronica zat. Ik hoop ook mee te denken over events en stationsbrede acties.’

5. Waar ga je deze zomer inspiratie en energie opdoen?
‘In Griekenland, waar ik onder een hele mooie olijfboom verder ga schrijven aan mijn tweede misdaadthriller. En héél veel nadenken.’

 

Kim Dingler
Kim Dingler (40) is vanaf 18 augustus directeur marketing en strategie bij Talpa Global. Ze was managing director en medeoprichter van They.

1. Was je niet meer gelukkig in je vorige baan?
‘De eerste jaren van de startup lag de focus op het ondernemen, een fantastische tijd. Het bureau ontwikkelde zich snel. Het was hard werken met een bijzonder team, continue ontwikkeling en veel successen om goed te vieren. Na een aantal jaar stond er een bedrijf met ruim 40 medewerkers en werd managen key. Mijn rol veranderde en dat paste mij minder. Ik miste het om inhoudelijk bezig te zijn met het vak.’

2. Wat gaat jou gelukkig maken in je nieuwe baan?
‘Talpa heeft zich de afgelopen jaren zeer krachtig neergezet als wereldspeler in de content-industry. De industrie waar volgens mij de meeste ontwikkeling in zit. Er gebeurt veel en het gaat snel, dat vind ik geweldig. De veel gevoerde discussie in advertising over de waarde van een creatief idee is hier minder relevant. Het publiek bepaalt en het succes is direct meetbaar.’

3. Wat is de belangrijkste les die je in je vorige baan hebt geleerd?
‘Stay hungry and foolish. Een bepaalde naïviteit en honger naar vernieuwing maken dat je het avontuur opzoekt en risico durft te nemen. Ik hou van de Amerikaanse mentaliteit. De Amerikanen zijn risiconemers met een enorm optimisme. Nederland is veel risicomijdender. Dat zie je ook in onze branche: iedereen kent en beoordeelt elkaar en dat stimuleert minder.’

4. Waarom wordt Talpa beter van jouw komst?
‘Ik hoop dat ik het beste van beide werelden, marketing & communicatie en content, kan combineren om resultaat te verbeteren. Over 100 dagen kan ik hier echt antwoord op geven.’

5. Waar ga je deze zomer inspiratie en energie opdoen?
‘In de Rain Room van Random International in het MoMa in New York. Breakdancers bekijken in de subway met mijn zoon Jack. En rijden over Mulholland Drive in Los Angeles en over Hana highway in Maui op Hawaii.’

 

Jacques Kuyf
Jacques Kuyf (54) is sinds 1 april chief commercial officer van Stage Entertainment. Hij was algemeen directeur van FD Media Groep.

1. Was je niet meer gelukkig in je vorige baan?
‘Jawel, absoluut! Ik heb het elke dag enorm naar m’n zin gehad bij FD Media Groep. Met trots heb ik afscheid genomen: mede omdat er een goed team klaarstond, de merken krachtig zijn en de groep zowel inhoudelijk als bedrijfseconomisch een positieve ontwikkeling doormaakt. Na ruim 7,5 jaar is het goed om het stokje over te dragen. Een bedrijf heeft dan recht op fris leiderschap. Het beschikbaar hebben van een geschikte opvolger vanuit eigen geledingen, Eugenie van Wiechen, past ook in mijn opvatting van goed bestuur. Ik lees nog elke dag Het FD en luister graag naar BNR Nieuwsradio.’

2. Wat gaat jou gelukkig maken in je nieuwe baan?
‘Ik voel mij het beste en bestuur het krachtigst in een omgeving waarin creativiteit, commercie en de consument centraal staan in het bedrijfs- en merkenbeleid. Mijn energie kan het beste worden aangewend om te bouwen. Daarnaast vind ik het aangenaam dat Nederland een groot buitenland heeft. In mijn nieuwe werkomgeving komt dat op prettige wijze samen.’

3. Wat is de belangrijkste les die je in je vorige baan hebt geleerd?
‘Bij FD Media Groep heb ik geleerd om vanuit een ­bestuurlijk eindverantwoordelijke rol echt stakeholders-management te voeren. Zelden heb ik zo’n rijke hoeveelheid belangen mogen verbinden en verenigen.’

4. Waarom wordt Stage Entertainment beter van jouw komst?
‘Ik merk dat mijn professionele achtergrond heel veel aanknopingspunten biedt voor het beleid van Stage Entertainment. De ambitie van het bedrijf en de aandeelhouder en die van mij zijn enorm gelijkgericht.’

5. Waar ga je deze zomer inspiratie en energie ­opdoen?
‘Ik ben pas drie maanden aan boord bij Stage en heb nog niet al onze theaters, producties, en collega’s en relaties in de landen ontmoet. Dus ik ga ook wat reizen, naar Moskou, Parijs, Madrid, Milaan, Berlijn. Energie doe ik op in mijn werk, dat is altijd zo geweest. Inspiratie doe ik op door nieuwsgierig te blijven en geïnteresseerd in kansen en mogelijkheden.’

 

Arjan Kapteijns
Arjan Kapteijns (46) volgt in  augustus Jack de Graaff op als ceo van Publicis Groep. Hij blijf ook ceo van Saatchi & Saatchi | Leo Burnett in Nederland, een functie die hij bekleedt sinds 2009.

1. Was je niet meer gelukkig in je vorige baan?
‘Ik ben nog steeds gelukkig in mijn vorige baan. En ik heb die ook nog.’

2. Wat gaat jou gelukkig maken in je nieuwe baan?
‘Spelen om te winnen met leuke mensen – klanten en collega’s – met talent, bezieling, ambitie en ballen. Wat winnen is? Het laten groeien van merken en business van klanten, aantrekken en doen groeien van jong talent, maken van creatief werk dat mensen raakt.’

3. Wat is de belangrijkste les die je in je vorige baan hebt geleerd?
‘Energie is alles. Het gaat om de juiste mensen in de bus. En het heeft geen zin om te zeggen: “De cultuurverandering gaat donderdag om 14 uur in”.’

4. Waarom wordt Publicis Groep beter van jouw komst?
‘Leven in de tent. Als rooie breng ik kleur, passie en liefde voor merken.’

5. Waar ga je deze zomer inspiratie opdoen?
‘Dat beslissen we dit jaar last minute. Azië of Zuid-Amerika kan, maar ook Italië of Baskenland. We hebben alle prikken, dus kunnen alle kanten op. Aan inspiratie en energie heb ik trouwens niet gauw gebrek. Na profvoetbal spelen is marketing- en reclameadvies voor mij het leukste vak.’

 

Chris Alders
Chris Alders (32) is sinds 1 juli head of strategy Middle East & North Africa bij DigitasLBi in Dubai. Hij was Strategy Director bij Fitzroy Amsterdam en BSUR Amsterdam.

1. Was je niet meer gelukkig in je vorige baan?
‘Bij Fitzroy was ik zeer gelukkig. Soms kan je een kans niet laten lopen. Dan moet je een harde keuze maken.’

2. Wat gaat jou gelukkig maken in je nieuwe baan?
‘Continu avontuur. Ik zal veel reizen in het Midden-Oosten en ga ook regelmatig naar Londen. Heerlijk!’

3. Wat is de belangrijkste les die je in je vorige baan hebt geleerd?
‘Als strateeg en als mens nooit in je comfortzone blijven hangen. Omarm verandering en blijf innoveren. Dat is de essentie van Fitzroy.’

4. Waarom wordt DigitasLBi beter van jouw komst?
‘Strategie gaat een grotere rol spelen in het creatieve proces en samen met account ga ik meer samenwerking met de klant opzoeken. Strategie zal op termijn in de lead zijn en niet slechts een schakel in het proces.’

5. Waar ga je deze zomer inspiratie en energie ­opdoen?
‘Surfen in Oman, en op het hoofdkantoor van DigitasLBi in Londen. Mijn zomer houdt minimaal twee jaar aan.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie