Dat blijkt uit een analyse van GroupM. Tijdens het WK-voetbal informeert Adformatie op basis van gegevens van GroupM wekelijks over de stand van zaken met betrekking tot het adverteerdersgedrag.
De afgelopen week stonden de laatste twee wedstrijden voor Nederland op het programma. De halve finale tussen Argentinië en Nederland heeft met ruim 9 miljoen kijkers een record opgeleverd. Toch trok de strijd om de derde plaats ook nog 6,4 miljoen kijkers en de finale tussen Duitsland en Argentinië is door 5,9 miljoen Nederlanders bekeken. Van enig chauvinisme kan men dus wel spreken.
Tijdens de finalewedstrijden was Heineken net als in de week ervoor de meest aanwezige adverteerder rondom de resterende WK-wedstrijden. Bovendien had Heineken weer als enige adverteerder een billboardpositie in de WK-blokken.
In het tijdvak 18.00-24.00 uur zijn er bij Ster minder grp’s uitgeleverd dan in de laatste WK-week van 2010. Het grp-aandeel lag dan ook behoorlijk lager dan toen, terwijl het grp-aandeel in de één na laatste week van het WK nog iets hoger lag. Overigens is het opvallend dat het aandeel van de FMCG-branche met 5% steeg, terwijl de Travel & Leisurebranche voor het eerst in dit toernooi iets in aandeel daalde.
Heineken, Hyundai en Dove Men
Rondom de wedstrijd Nederland-Argentinië zijn de meeste grp’s ingezet van alle Oranjeduels. Dat komt neer op 18% van het totale aantal verkochte grp’s rondom Nederlandse wedstrijden. Tijdens de wedstrijden van Nederland vorige week waren 57 verschillende adverteerders actief, wat minder is dan tijdens de wedstrijden tegen Mexico en Costa Rica (62 adverteerders). Maar in de groepsfase waren er 55 adverteerders rondom Oranjewedstrijden actief. Van de bedrijven die vorige week rondom de WK wedstrijden adverteerden, was 71% ook zichtbaar tijdens de duels van Nederland.
Het marktaandeel was in de laatste week van het WK met 49% in het avondtijdvak minder hoog dan de 55% in 2010, het jaar waarin Oranje succesvoller was. Heineken is als merk bij de laatste twee wedstrijden van Oranje het meest zichtbaar geweest, gevolgd door Hyundai (Greenib Cars) en Dove Men (Unilever).
De finale tussen Argentinië en Duitsland heeft Ster bijna 1.100 30”grp’s opgeleverd. Procter & Gamble heeft de meeste grp’s rondom de WK-finale ingedeeld gekregen. Het type producten dat werd vertoond bij de P&G-campagnes doet vermoeden dat het moeilijker voor Ster is geweest om de blokken rondom de finale in te vullen.