De Explore newsfeed is een alternatieve newsfeed, naast de bestaande, die Facebook momenteel wereldwijd uitrolt. Op de desktop is deze feed te vinden in de zijbalk links onder het kopje ‘Verkennen’, waar ook andere features staan als Evenementen, Pagina’s, Groepen, Momenten en Opgeslagen items. Op de mobiel bevindt de feed zich in de hoofdnavigatie onder het ‘Meer’ menu.
Facebook is sinds april aan het testen met Explore en rolt deze nu uit naar alle gebruikers. De feature werd voor het eerst gespot op de desktop door Matt Navarra.
Facebook's Explore Feed is now on desktop, huh? pic.twitter.com/mgXs6tpapH
— Matt Navarra ⭐️ (@MattNavarra) 17 oktober 2017
Het idee achter Explore is dat gebruikers worden geholpen om meer content op het sociale netwerk te vinden, naast de postings van vrienden en familie en van de pagina’s die ze volgen. In de nieuwe feed presenteert Facebook content die ze wellicht ook interessant vinden, bijvoorbeeld postings, artikelen, foto’s en video’s van bronnen die hij of zij nog niet volgen.
In de Explore feed worden berichten getoond, die vergelijkbaar zijn met die welke de gebruiker eerder heeft geliked of die populair zijn bij vrienden. Op deze manier wil Facebook gebruikers langer op de site houden, wat zodat er meer gelegenheid is om advertenties te presenteren tussen de berichten en in de video’s.
Verstrekkende gevolgen
De eerste reacties tot dusver waren positief. Maar nu is er ophef ontstaan over een experiment, waarbij Facebook een grote stap verder gaat dan in de originele opzet van Explore en die, indien deze wereldwijd wordt geïmplementeerd, verstrekkende gevolgen kan hebben voor bedrijven en uitgevers.
In zes landen, waaronder Slowakije, Servië en SriLanka, heeft Facebook de postings van bedrijfspagina’s verwijderd uit de ‘normale’ nieuwsfeed. Deze content wordt alleen nog vertoond in de nieuwe, 'alternatieve' Explore Feed.
De belangrijkste tijdlijn is doro deze aanpassing volledig gereserveerd voor berichten van vrienden en familie èn voor advertenties. Dit lijkt erop te wijzen dat Facebook uitgevers onder druk wil zetten om te gaan betalen voor aandacht, hoewel dit volgens Facebooks Adam Mosseri, verantwoordelijk bij voor de News Feed, niet juist is (zie onder).
Niettemin pakt het experiment catastrofaal uit voor de aandacht die uitgevers en bedrijven krijgen op Facebook. In Slowakije, waar de verandering in de nacht van woensdag op donderdag werd uitgevoerd, zagen de 60 grootste Facebook-pagina's van het land tweederde tot driekwart van hun Facebook-bereik verdwijnen, zo blijkt uit cijfers van CrowdTangle.
Betalen voor bereik
Voor grote uitgevers met sterke eigen websites, lijken de gevolgen mee te vallen. Deze uitgevers hebben meer manieren om verkeer te trekken. Een ander verhaal is dat voor nieuwe mediabedrijven zoals Buzzfeed, Huffington Post en Business Insider, die voor een groot deel vertrouwen op verspreiding van content via sociale media. Door het opdrogen van verkeer via Facebook zouden deze ernstig in gevaar kunnen komen.
In The Guardian spreken experts hun bezorgdheid uit over het experiment met de Explore feed. Een van hen merkt herkent een vast patroon dat Facebook hanteert bij de introductie van de nieuwe feature, namelijk dat er eerst gratis bereik wordt aangeboden aan een mediumtype, vervolgens mag je betalen voor extra bereik, en daarna is er alleen nog bereik tegen betaling.
Social strateeg Gonnie Spijkstra onderkent dat uitgevers een risico lopen als ze vertrouwen op bereik via Facebook. De afgelopen jaren heeft Facebook regelmatig aanpassingen aangebracht in het algoritme, en daarbij bleek telkens weer dat er voorrang werd gegeven aan de berichten van familie en vrienden terwijl het organische bereik van bedrijven gaandeweg werd verminderd.
Babyfoto's tussen het nieuws
Dat Facebook in het algemeen voorrang geeft aan het verbinden van familie en vrienden, is inderdaad correct, stelt Tineke Meijerman, corporate communications manager bij Facebook: 'Daarom zie je nu al die posts als eerste.'
Ze ontkent echter dat Facebook uit commerciële overwegingen content van bedrijven uit de originele tijdlijn probeert te weren. Volgens Meijerman gaat het om een kleinschalig experiment, 'bedoeld om uit te vinden wat mensen prettiger vinden. Willen ze verschillende soorten content door elkaar, zodat je zoals nu het geval is babyfoto’s van je vrienden ziet en daarna een bericht van de NOS? Of willen ze liever deze zaken op twee verschillende plekken op Facebook?'
Het testgebied beperkt zich momenteel tot Sri Lanka, Bolivia, Slovakia, Servië, Guatemala en Cambodja. Plannen om het experiment wereldwijd uit te rollen zijn er volgens Meijerman 'op dit moment' niet.
Promotie
Maar ook als er geen plannen zijn om het experiment uit te rollen, is het niet verstandig om voor distributie zwaar in te zetten op Facebook, weet Spijkstra. 'Omdat je dan afhankelijk bent van algoritmes. Uitgevers reageren op de veranderingen door hun content aan te passen en te maken wat Facebook prettig vindt. Maar daardoor raken ze steeds verder verwijderd van wat ze zelf echt belangrijk vinden. Dan snappen mensen niet meer waarvoor ze jouw titel zouden moeten bezoeken, waardoor je nog afhankelijker wordt van social media.'
'There have been a number of reports about a test we’re running in Sri Lanka, Bolivia, Slovakia, Serbia, Guatemala, and Cambodia. Some have interpreted this test as a future product we plan to deliver globally. We currently have no plans to roll this test out further.
We always listen to our community about ways we might improve News Feed. People tell us they want an easier way to see posts from friends and family. We are testing having one dedicated space for people to keep up with their friends and family, and another separate space, called Explore, with posts from pages.
The goal of this test is to understand if people prefer to have separate places for personal and public content. We will hear what people say about the experience to understand if it’s an idea worth pursuing any further. There is no current plan to roll this out beyond these test countries or to charge pages on Facebook to pay for all their distribution in News Feed or Explore. Unfortunately, some have mistakenly made that interpretation — but that was not our intention.
It’s also important to know this test in these six countries is different than the version of Explore that has rolled out to most people. Outside of the above countries, Explore is a complementary feed of popular articles, videos, and photos automatically customized for each person based on content that might be interesting to them. We’ve heard from people that they want an easy way to discover relevant content from pages they haven’t connected with yet. While Explore includes content from relevant pages, posts from pages that people like or follow will continue to appear in News Feed.
As with all tests we run, we may learn new things that lead to additional tests in the coming months so we can better understand what works best for people and publishers.