The Daily Mail, The Huffington Post, The Daily Mirror, Metro - alle serieuze en minder serieuze media gingen gretig in op het verhaal van Esme de Silva. Een vrouw die zo erg transpireerde dat niet meer op haar werk durfde te verschijnen. Ze had het gevoel dat iedereen bij het koffieapparaat het over haar had. Haar relatie ging uit, ze volgde extreem zware diëten. Maar niets hielp.
Heilzame werking
Tot ze door een vriendin gewezen werd op heilzame werking van Odaban … en weg waren haar vochtplekken. Naar nu blijkt zweet Leandra Cardozo, zoals Esme eigenlijk heet, vooral omdat de hoax uit is gekomen. PR Week onthulde dat Leandra aka Esme account executive is bij het Britse PR Bureau Fuel. Uiteraard op het antizweetmiddel-account. De onthulling was voor de Britse Press Association – een soort ANP – dat het artikel verspreidde, aanleiding de online media op te roepen om het artikel te verwijderen van hun websites.
Niets mis
Volgens het PR-bureau is er niets mis met de manier waarop het publiciteit genereerde voor Odaban. Alle informatie die in het stuk stond klopte, aldus de directie. ‘We hebben een persbericht verspreid over een persoonlijk verhaal en hebben ervoor gekozen om de ware identiteit van het slachtoffer geheim te houden. Dat is altijd ons beleid bij dit soort persoonlijke case studies.’
Goed gecheckt
Het nieuwsagentschap was echter not amused door het feit dat het PR-bureau knoeide met de identiteit van ‘het slachtoffer’. Volgens een woordvoerder van het persagenstschap worden verhalen van PR-bureaus altijd goed gecheckt. ‘However, there is often an element of trust involved.’ Volgens het PR-bureau is er nog geen contact geweest over het issue. Het agentschap zegt dat telefoontjes tot nu toe onbeantwoord blijven.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!